Doorgaan naar hoofdcontent

Complimenten


Gisteren belde ik UPC omdat mijn internetverbinding niet werkte. Nadat ik eerst acht minuten telefonisch in de wacht geterroriseerd was (druk 1 voor dit, druk 2 voor dat, druk 56 voor zus en 57 voor zo...), kreeg ik een jongen aan de telefoon die zijn eigen naam niet duidelijk kon uitspreken. Ook niet toen ik hem er tot twee keer toe naar gevraagd had. Laat maar, dacht ik. Dit gaat te lang duren. Worden ze bij UPC getraind om hun naam te mompelen? Zodat je later niet kunt zeggen -omdat je de naam niet duidelijk verstaan hebt- wie jou iets had toegezegd ?
Ja, mijnheer dat is dan jammer, u moet toch echt een naam weten van de medewerker die u gesproken hebt.
Ik vertel de jongen zonder naam mijn probleem en dat ik zelf al een keer of wat het modem uit en weer aangeschakeld heb. En toen kwam het. De jongen zei: 'Dan wil ik u op de eerste plaats complimenteren dat u zelf al gezocht heeft naar een oplossing'. En dit verzin ik niet. Dat zei hij echt. 'Ik wil u op de eerste plaats complimenteren'. Hij maakte mij de complimenten! Ik kreeg een schouderklopje, terwijl ik bezig was de internetprovider een schop onder zijn kont te geven.
Nu vraag ik mij af of deze jongen zonder naam dit tactiekje geleerd had tijdens zijn training 'Klanten Afzeiken'. Ik hoor de trainer het zeggen: 'nooit je excuses aanbieden, dat doen wij niet bij UPC, nee, je maakt de klant je complimenten voor zijn intelligente handelen. Belonen, dat werkt. Bij paarden, bij honden en bij klanten van UPC want die zijn net zo stom als de gemiddelde viervoeter en daarom behandelen wij ze ook zo'.
Of was de jongen wellicht zelf op het lumineuze idee van complimenteren gekomen? Dat hij gewoon bij toeval een keer een hele kwaaie klant een veer in zijn achterste had gestoken en toen bemerkte dat het eigenlijk heel goed werkte. Het haalde de druk van de ketel, zogezegd. De klant verloor wat van zijn boosheid, omdat hij een aai over zijn bol kreeg.
Bij mij werkte het averechts. Ik hoef geen aai over mijn bol van UPC. Ik wil werkend internet. En wel elke seconde van de dag en nacht. Anders kan ik niet op mijn weblog schrijven over de mooie dingen van het leven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...

Taart (deel 1: de sneue versie)

Zojuist een taart gebakken. Nou ja, een taart. Een droge cake-bodem met wat versiering erop. 8 Kaarsjes omdat 54 stuks te begrotelijk werden. In het midden mijn naam in plastic plakletters die ik volgend jaar weer kan gebruiken. Lekker makkelijk.  Als je jarig bent op 7 januari dan vier je dat niet. Uberhaupt jarig zijn vier je niet, ben ik van mening. Heb nooit begrepen waarom mensen hun jaarlijkse geestelijke en lichamelijke aftakeling zoveel luister bij zetten. 'Gefeliciteerd man, je begint al lekker kaal te worden.' Of: 'nou man, van harte, heerlijk toch om soms je eigen telefoonnummer te vergeten?' Als je, zoals ik, jarig bent één week na de jaarwisseling en twee weken na Kerst, kun je je verjaardag beter niet vieren. Vraagt men naar je cadeauwensen dan weet je, na de cadeau-lawines van Sint en Kerst, niet veel meer te bedenken dan 'zakdoeken en sokken'. Van die cadeaus voor sneue mannen die alles al hebben. En daar komt bij, de gasten die je uitnod...