Doorgaan naar hoofdcontent

SuperPowerBoosten voor iedereen.


Ze zijn inspirerend. Ze zijn innoverend.
Motiverend. Baanbrekend vooral. Effectief ook. En ze werken!
Tenminste... dat beweren de organisatoren.
Ik heb het over de SuperPowerBoost Seminars waarmee je dagelijks doodgegooid wordt. Een fenomeen waaraan naar succes en kennis smachtenden zich graag en amechtig laven. Dorstig als ze zijn naar nieuwe wijsheden om - alsjeblieft - weer het succes van vroeger terug te krijgen. Het succes dat als fijn zand door hun vingers is weggelopen.
Ach ja, we weten het zelf ook niet meer. Onze jarenlang verkondigde waarheden hebben kracht verloren. Wat gisteren nog werkte, werkt vandaag niet meer. Wat gisteren nog waarheid was, is vandaag een leugen. Wie van ons weet nog welke kant hij op moet?
Moet je links of rechts?
Voor- of achteruit?
Offline of online? 
Bricks of clicks? 
Sparen of uitgeven?
Facebooken of LinkedInnen?
Kopen of verkopen?
In de EU of eruit?
Financial of Full Operational?
Zelf doen of uitbesteden?
Dollars of euro's?
Goud of kunst?
Boek of E-Reader?
Bezuinigen of investeren?
Vastzetten of flexibel blijven?
Long of short?
We weten het niet meer. En elke lier die ons toegeworpen wordt, klampen we met beide knuisten vast om uit het drijfzand getrokken te worden.
Tell me the Prophecy and I'll be a Prophet!
Waar zulke oppep-SuperPowerBoost Seminars in het guldentijdperk zomaar een slordige 1.995,- gulden of meer per dag kostten, krijg je ze tegenwoordig gratis bij een krat bier. Of als welkomstcadeau bij een ander SuperPowerBoost Seminar. Bij sommige seminars krijg je geld toe, heb ik vernomen. Als de zaal maar vol zit.
En als je de uitnodigingmails mag geloven, is de éne spreker nog een succesvollere trainer/coach dan de andere. Waar de één zegt dat hij inmiddels 100.000 toehoorders het rechte pad heeft gewezen, claimt de ander een miljoen toehoorders het licht te hebben laten zien. Ze hebben het allemaal over 'nieuwe kansen creëren', 'positief denken' en 'coach jezelf naar grote hoogte'. Ze geven je allemaal 'Gouden Tips voor Zakelijk Succes' en 'De Valkuilen bij Solliciteren' krijg je er gratis bij. Net zoals het boek dat ze zelf geschreven hebben (of je wilt of niet). En hebben ze zelf geen boek geschreven, dan krijg je een boek van een andere goeroe erbij. Of de krant van gisteren. Want ook die staat vol oud nieuws.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...

Taart (deel 1: de sneue versie)

Zojuist een taart gebakken. Nou ja, een taart. Een droge cake-bodem met wat versiering erop. 8 Kaarsjes omdat 54 stuks te begrotelijk werden. In het midden mijn naam in plastic plakletters die ik volgend jaar weer kan gebruiken. Lekker makkelijk.  Als je jarig bent op 7 januari dan vier je dat niet. Uberhaupt jarig zijn vier je niet, ben ik van mening. Heb nooit begrepen waarom mensen hun jaarlijkse geestelijke en lichamelijke aftakeling zoveel luister bij zetten. 'Gefeliciteerd man, je begint al lekker kaal te worden.' Of: 'nou man, van harte, heerlijk toch om soms je eigen telefoonnummer te vergeten?' Als je, zoals ik, jarig bent één week na de jaarwisseling en twee weken na Kerst, kun je je verjaardag beter niet vieren. Vraagt men naar je cadeauwensen dan weet je, na de cadeau-lawines van Sint en Kerst, niet veel meer te bedenken dan 'zakdoeken en sokken'. Van die cadeaus voor sneue mannen die alles al hebben. En daar komt bij, de gasten die je uitnod...