Doorgaan naar hoofdcontent

Emotie! Emotie! En nog eens emotie!


Als wij iets kopen, denk je meestal dat je jouw keuze bepaald hebt door verstandig te wikken en te wegen. ‘Verstandig besluit’, spreekt ons inwendige stemmetje je toe, als je een nieuwe auto of een mobiele telefoon hebt aangeschaft. Maar ratio en emotie gaan - bij grote én kleine aankopen - altijd hand in hand. Sterker nog: de keuzes die jij in elk koopproces maakt, worden voor circa 85% bepaald door je emoties! De vraag is nu, hoe kom je er als ondernemer achter welke emoties er bij je prospects en klanten spelen?

Gemoedstoestanden
Trots, status, ambitie, ego, humeur… het zijn slechts een paar factoren die een rol kunnen spelen bij ons koopgedrag. Het zijn onze emotional influencers. Gemoedstoestanden die onze aankoopkeuzes in grote mate sturen en bepalen.
Of je nu als huisvrouw een brood van €2,50 koopt of als ondernemer een nieuwe bestelwagen van €50.000,-, emoties spreken altijd een fors woordje mee in het koopproces. 

Blijf bij jezelf
En denk nu niet dat jij een uitzondering bent op bovenstaande regel. Ook jij bent ‘een mensch van vleesch en bloed’ en dus ben jij ook in grote mate een emotioneel beslisser. En dat is mooi! Want door bij jezelf te rade te gaan waarom jij bepaalde producten juist wel of juist niet koopt, kan je waarschijnlijk uitstekend invoelen waarom jouw prospects en klanten datzelfde doen!

Blijf mens als ondernemer
Hoe jij als ondernemer kunt inspelen op de emoties van je doelgroep? Door 1) vooral bij je zelf te blijven en 2) te denken en te doen als je klant. Simpel? Ja, heel simpel! Met andere woorden: kijk met de ogen van je klant. Naar je medewerkers, naar je pand, je entree, je etalage, je bedrijfsauto’s, je website, je folders op de toonbank.Vervolgens: luister als je klant. Wat zegt je telefoniste als zij opneemt, wat zegt je medewerker van de klantenservice als er een klacht binnenkomt. En vooral, wat zegt hij niet. Informeer je als een klant. Hoe snel en gemakkelijk vind jij je eigen openingstijden op je website, een e-mailadres, een koopbutton, een winkelvestiging. 
Kortom: wees eens wat vaker klant van jezelf. Wees eens wat meer een ondernemer met al zijn menselijke emoties. Het komt je hele presentatie altijd ten goede!

Carl Schipper / Formatie Schipper
Creatief communicatieconsultant. 
mail@formatieschipper.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...

Taart (deel 1: de sneue versie)

Zojuist een taart gebakken. Nou ja, een taart. Een droge cake-bodem met wat versiering erop. 8 Kaarsjes omdat 54 stuks te begrotelijk werden. In het midden mijn naam in plastic plakletters die ik volgend jaar weer kan gebruiken. Lekker makkelijk.  Als je jarig bent op 7 januari dan vier je dat niet. Uberhaupt jarig zijn vier je niet, ben ik van mening. Heb nooit begrepen waarom mensen hun jaarlijkse geestelijke en lichamelijke aftakeling zoveel luister bij zetten. 'Gefeliciteerd man, je begint al lekker kaal te worden.' Of: 'nou man, van harte, heerlijk toch om soms je eigen telefoonnummer te vergeten?' Als je, zoals ik, jarig bent één week na de jaarwisseling en twee weken na Kerst, kun je je verjaardag beter niet vieren. Vraagt men naar je cadeauwensen dan weet je, na de cadeau-lawines van Sint en Kerst, niet veel meer te bedenken dan 'zakdoeken en sokken'. Van die cadeaus voor sneue mannen die alles al hebben. En daar komt bij, de gasten die je uitnod...