In een discussie is het goed gebruik om eerst naar de ander te luisteren alvorens je je eigen mening ventileert. Toch gaat die regel in de meeste 'chats' op internet niet op, zo bemerkte ik onlangs weer. Op de website van het reclamevakblad Adformatie was een column gepubliceerd met het onderwerp 'het aangaan van de dialoog met de consument'. De inhoud van die column laat ik voor het gemak links liggen; het gaat mij om de reacties op deze column. Welgeteld scroll ik langs zo'n dikke veertig reacties van zich reclame-experts, -adviseurs en marketinghotemetoten-noemende vakgenoten die allemaal een meninkje hebben en dat maar al te graag willen laten merken, omdat het tegenwoordig stoer staat als je een mening hebt (wat zou het weer eens heerlijk zijn om een manager te horen zeggen: 'sla mij maar plat, ik weet het echt niet'). Ik heb het verloop van de chat-discussie ontrafelt. Hoe ontwikkelt zo'n discussie zich op internet, wilde ik weten. Nou, ik kan je v...
door carl@formatieschipper.nl