Doorgaan naar hoofdcontent

Hoor en wederhoor.


In een discussie is het goed gebruik om eerst naar de ander te luisteren alvorens je je eigen mening ventileert. Toch gaat die regel in de meeste 'chats' op internet niet op, zo bemerkte ik onlangs weer. Op de website van het reclamevakblad Adformatie was een column gepubliceerd met het onderwerp 'het aangaan van de dialoog met de consument'. De inhoud van die column laat ik voor het gemak links liggen; het gaat mij om de reacties op deze column. Welgeteld scroll ik langs zo'n dikke veertig reacties van zich reclame-experts, -adviseurs en marketinghotemetoten-noemende vakgenoten die allemaal een meninkje hebben en dat maar al te graag willen laten merken, omdat het tegenwoordig stoer staat als je een mening hebt (wat zou het weer eens heerlijk zijn om een manager te horen zeggen: 'sla mij maar plat, ik weet het echt niet'). Ik heb het verloop van de chat-discussie ontrafelt. Hoe ontwikkelt zo'n discussie zich op internet, wilde ik weten. Nou, ik kan je vertellen, niet dus. De éne mening wordt klakkeloos op de andere gestapeld en die weer op de volgende. En zo ontstaat een discussie die meer lijkt op een 'ik toeter ook even wat mee-sessie, dan op een hoor en wederhoor met verstandige reacties op eerdere acties. Zo constateerde ik dat de eerste chatreactie niets, maar dan ook he-le-maal niets meer met de laatste reactie te maken had. Het leek alsof reactie één over een ander onderwerp ging dan de meest verse reactie. Had ik iets gemist? Had halverwege de rit een discussieleider het onderwerp gewijzigd? Nee, iedereen riep maar wat in reactie op de vorige reactie en zo vloog de hele discussie inclusief alle chatters uit de bocht. Reactief flatuleren, vol stinkende emotie, maar zonder te weten wat je gesprekcollega's eerder over het onderwerp hebben gezegd. Ja, ja...we moeten vooral weer de dialoog aangaan met elkaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.