Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit april 22, 2012 tonen

Grolsch-advertentie kan met 35 woorden minder.

E-mail aan de directie van Koninklijke Grolsch Brouwerijen: Geachte directie van mijn voortreffelijke bier Grolsch, Met ontsteltenis de Grolsch-advertentie van vandaag (28/4) gelezen in de krant. Kopregel: Een koninklijk blikje. Wat een ramp-tekst. Als professioneel copywriter met ca. 30 jaar ervaring, durf ik te stellen dat deze advertentietekst Grolsch niet waardig is. Een onzinverhaal, dat op de eerste plaats. Zonder enige relevantie (wat wilt u hier nu eigenlijk zeggen? Dat een blikje Grolsch net zo lekker is als de beugel? Nou, zeg dat dan en sleep de Koninklijke familie er niet met de haren bij!). Ik heb ongeveer 35 volstrekt overbodige woorden uit de bodycopy weggestreept die de tekst slechts wollig en onleesbaar maken. Schijven is schrappen, weet u. Hoe korter een tekst, des te beter. En dan die zin: "Maar daar komen we nog wel een keer op terug". Hoezeer kun je een lezer afleiden met informatie die je op dat moment niet geeft? Had hier nu gewoon het geheim...

Duidelijk smoel.

"Van Vleuten, goedemiddag." "Goedemiddag mijnheer Van Vleuten, u spreekt met Schipper.  Weet u dat u een probleem heeft?" "Een probleem? Hoe zo?" "Nou, ik zag zojuist een bestelbusje van uw bedrijf en daarop stond: 'Van Vleuten. Wij doen meer dan u denkt'. En ziedaar uw probleem, mijnheer Van Vleuten." "Ik begrijp u niet goed mijnheer Schipper. Wat is dan mijn probleem?" "Uw klanten weten niet wat Van Vleuten allemaal doet. Ze denken dat Van Vleuten minder doet, dan dat u werkelijk doet. Met andere woorden: Van Vleuten heeft geen duidelijk smoel." "Oké, nu valt het kwartje", mijnheer Schipper. "Maar eh...Van Vleuten doet zoveel, ziet u. Slijpen, schuren, plamuren, reinigen, schaven, drillen, boren, repareren..." "Ja, ja en Blokker verkoopt ook veel. En de HEMA ook. Net zoals MacDonalds. En wat dacht u van Bol.com?" "Tsja..." Als u nu eens ...