E-mail aan de directie van Koninklijke Grolsch Brouwerijen: Geachte directie van mijn voortreffelijke bier Grolsch, Met ontsteltenis de Grolsch-advertentie van vandaag (28/4) gelezen in de krant. Kopregel: Een koninklijk blikje. Wat een ramp-tekst. Als professioneel copywriter met ca. 30 jaar ervaring, durf ik te stellen dat deze advertentietekst Grolsch niet waardig is. Een onzinverhaal, dat op de eerste plaats. Zonder enige relevantie (wat wilt u hier nu eigenlijk zeggen? Dat een blikje Grolsch net zo lekker is als de beugel? Nou, zeg dat dan en sleep de Koninklijke familie er niet met de haren bij!). Ik heb ongeveer 35 volstrekt overbodige woorden uit de bodycopy weggestreept die de tekst slechts wollig en onleesbaar maken. Schijven is schrappen, weet u. Hoe korter een tekst, des te beter. En dan die zin: "Maar daar komen we nog wel een keer op terug". Hoezeer kun je een lezer afleiden met informatie die je op dat moment niet geeft? Had hier nu gewoon het geheim...
door carl@formatieschipper.nl