E-mail aan de directie van Koninklijke Grolsch Brouwerijen:
Geachte directie van mijn voortreffelijke bier Grolsch,
Met ontsteltenis de Grolsch-advertentie van vandaag (28/4) gelezen in de krant.
Kopregel: Een koninklijk blikje. Wat een ramp-tekst. Als professioneel copywriter met ca. 30 jaar ervaring, durf ik te stellen dat deze advertentietekst Grolsch niet waardig is. Een onzinverhaal, dat op de eerste plaats. Zonder enige relevantie (wat wilt u hier nu eigenlijk zeggen? Dat een blikje Grolsch net zo lekker is als de beugel? Nou, zeg dat dan en sleep de Koninklijke familie er niet met de haren bij!).
Ik heb ongeveer 35 volstrekt overbodige woorden uit de bodycopy weggestreept die de tekst slechts wollig en onleesbaar maken. Schijven is schrappen, weet u. Hoe korter een tekst, des te beter.
En dan die zin: "Maar daar komen we nog wel een keer op terug". Hoezeer kun je een lezer afleiden met informatie die je op dat moment niet geeft? Had hier nu gewoon het geheim van uw blik verteld! Dat is een verhaal dat je wilt lezen.
En hoe vaak vergat de tekstschrijver niet de merknaam Grolsch te noemen? Nee, wat doet de amateur: hij schrijft bijna overal 'wij, we, ons' en dat soort generieke woorden die op elk ander bier van toepassing zijn, waar GROLSCH geschreven had moeten worden!
En dan die zin: "op de foto ziet u ons nieuwe blik". Onzin! Gewoon: hier ziet u ons nieuwe blik. Het is de keyvisual in de advertentie. En de krantenlezer ervaart dat gewoon als een bierblik; niet als een foto.
Kortom: wat een malaise voor mijn superieure Premium Brand Grolsch. Pover idee. Zeer slechte executie. Broddelwerk. Andere tekstschrijver zoeken, adviseer ik. Of gelijk het hele reclameteam op de vrijmarkt in de grabbelton...
Ik ben bereikbaar op 06 53 461 596.
Reacties