Doorgaan naar hoofdcontent

Grolsch-advertentie kan met 35 woorden minder.



E-mail aan de directie van Koninklijke Grolsch Brouwerijen:

Geachte directie van mijn voortreffelijke bier Grolsch,

Met ontsteltenis de Grolsch-advertentie van vandaag (28/4) gelezen in de krant.
Kopregel: Een koninklijk blikje. Wat een ramp-tekst. Als professioneel copywriter met ca. 30 jaar ervaring, durf ik te stellen dat deze advertentietekst Grolsch niet waardig is. Een onzinverhaal, dat op de eerste plaats. Zonder enige relevantie (wat wilt u hier nu eigenlijk zeggen? Dat een blikje Grolsch net zo lekker is als de beugel? Nou, zeg dat dan en sleep de Koninklijke familie er niet met de haren bij!).
Ik heb ongeveer 35 volstrekt overbodige woorden uit de bodycopy weggestreept die de tekst slechts wollig en onleesbaar maken. Schijven is schrappen, weet u. Hoe korter een tekst, des te beter.
En dan die zin: "Maar daar komen we nog wel een keer op terug". Hoezeer kun je een lezer afleiden met informatie die je op dat moment niet geeft? Had hier nu gewoon het geheim van uw blik verteld! Dat is een verhaal dat je wilt lezen.
En hoe vaak vergat de tekstschrijver niet de merknaam Grolsch te noemen? Nee, wat doet de amateur: hij schrijft bijna overal 'wij, we, ons' en dat soort generieke woorden die op elk ander bier van toepassing zijn, waar GROLSCH geschreven had moeten worden!
En dan die zin: "op de foto ziet u ons nieuwe blik". Onzin! Gewoon: hier ziet u ons nieuwe blik. Het is de keyvisual in de advertentie. En de krantenlezer ervaart dat gewoon als een bierblik; niet als een foto.
Kortom: wat een malaise voor mijn superieure Premium Brand Grolsch. Pover idee. Zeer slechte executie. Broddelwerk. Andere tekstschrijver zoeken, adviseer ik. Of gelijk het hele reclameteam op de vrijmarkt in de grabbelton...

Ik ben bereikbaar op 06 53 461 596.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.