Je ziet ze met regelmaat. Helemaal aan het einde van het jaar. En meestal staan ze in suffige ondernemersblaadjes. Of je leest ze op je social media. Ik noem ze 'rijtjes'. Je kent ze wel: de 3 meest gemaakte taalfouten. De 4 duidelijkste koopsignalen. De 7 beste openingszinnen en dat soort quasi-wetenschappelijke kul. Het zijn van die rijtjes die de uitgever publiceert omdat hij weet dat lezers rijtjes vreten. Rijtjes zijn 'hot'. Ze zijn een hang naar onze lagere schooltijd. Rijtjes worden ook graag doorgemaild naar collega's en vrienden en op social media gepost. De uitgever doet altijd alsof hij maandenlange research aan zijn rijtje vooraf heeft laten gaan. Alsof hij een team van zijn beste bureauredacteuren het land in heeft gestuurd, die dagelijks hun oor bij ondernemend Nederland te luisteren hebben gelegd en zo hun rijtjes hebben opgetekend. Een rijtje begint dan ook altijd met: 'Recent onderzoek wees uit, dat...'. Onzin! De meeste van die rij...
door carl@formatieschipper.nl