Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit mei 6, 2012 tonen

Het Concept van de Angst.

Ik noem het Het Concept van de Angst. Het is een methodiek die reclamemakers (ook ik) veelvuldig gebruiken om de consument duidelijk te maken dat 'iets beslist moet'. Onze auto's moeten 's winters winterbanden hebben. Anders kan je 's winters de weg echt niet op (en mijn vader dan? die heeft 40 jaar schadevrij gereden zonder winterbanden). Kinderen moesten vroeger drie glazen melk per dag drinken (en mijn kinderen dan? die drinken helemaal geen melk en zijn supergezond). En als je een sterretje in je voorruit hebt, moet je echt direct naar Carglas (en een vriend van mij dan? die rijdt al drie jaar met een sterretje in de voorruit van zijn oude Jaguar). Het is het grote moeten waarin de reclamemakers ons laten geloven. Nog eentje dan. De Bond van Schoorsteenvegers proclameert al jaren dat je elk jaar je schoorsteen moet laten vegen (en mijn oma en opa dan? die veegden 35 jaar lang hun schoorsteen niet). De Bond van Verzekeraars doet daar nog een schepje boveno...

Wedden dat je aan mij denkt?

Wedden? Vandaag, maandag 7 mei om 12.00 uur denk je even aan mij. Echt waar. Hoe dat komt? Omdat ik met dit berichtje een plekje in je hersenen reserveer. In je associatieve geheugen. Zo werkt ons brein namelijk. Elk mens heeft associatieve gedachten. En dit wordt daar één van. Die ga jij vandaag beleven. Ik weet het zeker. Om 12.00 uur hoor jij de sirene en dan denk je: hé, Carl! En ook al wil je het niet, je ontkomt er na het lezen van dit stukje niet meer aan. Trouwens, bij alle komende sirenes zul je voortaan je hele leven aan mij denken. Ik heb de sirene in je hoofd geclaimd. Eerste maandag van de maand = 12.00 uur = Sirene = Carl. Best een eng idee eigenlijk, niet? Misschien goed te weten dat ik ook aan jou denk...