Ik noem het Het Concept van de Angst.
Het is een methodiek die reclamemakers (ook ik) veelvuldig gebruiken om de consument duidelijk te maken dat 'iets beslist moet'. Onze auto's moeten 's winters winterbanden hebben. Anders kan je 's winters de weg echt niet op (en mijn vader dan? die heeft 40 jaar schadevrij gereden zonder winterbanden). Kinderen moesten vroeger drie glazen melk per dag drinken (en mijn kinderen dan? die drinken helemaal geen melk en zijn supergezond). En als je een sterretje in je voorruit hebt, moet je echt direct naar Carglas (en een vriend van mij dan? die rijdt al drie jaar met een sterretje in de voorruit van zijn oude Jaguar).
Het is het grote moeten waarin de reclamemakers ons laten geloven.
Nog eentje dan. De Bond van Schoorsteenvegers proclameert al jaren dat je elk jaar je schoorsteen moet laten vegen (en mijn oma en opa dan? die veegden 35 jaar lang hun schoorsteen niet). De Bond van Verzekeraars doet daar nog een schepje bovenop: niet geveegd, niet verzekerd. Vervolgens maken openhaardbezitters elkaar op verjaardagsfeestjes bang. 'Wel laten vegen hoor, je schoorsteen. Anders ben je mooi niet verzekerd.'
Nee en als de schoorsteen dan elk jaar keurig geveegd is en toch de fik er in gaat, leert de praktijk dat je A) ofwel onderverzekerd bent, dan wel B) dat het een kwestie is van nalatigheid en/of onoplettendheid (regel 4, lid 2 - uitzonderingen) of C) dat je brandverzekering geen schoorsteenbrand vergoedt.
Dus mensen, laat je niet opjutten door Het Concept van de Angst.
Want wie bang is, maakt altijd de verkeerde beslissingen.
Reacties