Doorgaan naar hoofdcontent

Het Concept van de Angst.


Ik noem het Het Concept van de Angst.
Het is een methodiek die reclamemakers (ook ik) veelvuldig gebruiken om de consument duidelijk te maken dat 'iets beslist moet'. Onze auto's moeten 's winters winterbanden hebben. Anders kan je 's winters de weg echt niet op (en mijn vader dan? die heeft 40 jaar schadevrij gereden zonder winterbanden). Kinderen moesten vroeger drie glazen melk per dag drinken (en mijn kinderen dan? die drinken helemaal geen melk en zijn supergezond). En als je een sterretje in je voorruit hebt, moet je echt direct naar Carglas (en een vriend van mij dan? die rijdt al drie jaar met een sterretje in de voorruit van zijn oude Jaguar).
Het is het grote moeten waarin de reclamemakers ons laten geloven.

Nog eentje dan. De Bond van Schoorsteenvegers proclameert al jaren dat je elk jaar je schoorsteen moet laten vegen (en mijn oma en opa dan? die veegden 35 jaar lang hun schoorsteen niet). De Bond van Verzekeraars doet daar nog een schepje bovenop: niet geveegd, niet verzekerd. Vervolgens maken openhaardbezitters elkaar op verjaardagsfeestjes bang. 'Wel laten vegen hoor, je schoorsteen. Anders ben je mooi niet verzekerd.'
Nee en als de schoorsteen dan elk jaar keurig geveegd is en toch de fik er in gaat, leert de praktijk dat je A) ofwel onderverzekerd bent, dan wel B) dat het een kwestie is van nalatigheid en/of onoplettendheid (regel 4, lid 2 - uitzonderingen) of C) dat je brandverzekering geen schoorsteenbrand vergoedt.
Dus mensen, laat je niet opjutten door Het Concept van de Angst.
Want wie bang is, maakt altijd de verkeerde beslissingen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.