Reclame. Het is mijn vak. Al meer dan 25 jaar oefen ik het uit. Het is een mooi vak. Het creatief 'verpakken' van producten en diensten, zodat doelgroepen het interessant, mooi, lekker, handig, nuttig, smaakvol, exclusief vinden. Dat ze het willen zien. Willen hebben. Willen kopen. Willen gebruiken. Om een goede reclameman te zijn, moet je een goede verkoper zijn. Een verkoper met een gezonde dosis creativiteit. En om een goede verkoper te zijn, moet je vooral kunnen doseren; je moet weten waar de grens ligt tussen 'aantrekken en afstoten'. En dat laatste... het lijkt alsof er steeds meer reclamemakers (en marketeers) zijn die die grens niet (meer) kennen. Meer en meer proberen reclamemakers ons reclameboodschappen op elk mogelijk terrein en op alle mogelijke momenten door de strot te douwen. En dikwijls zijn het ook nog slechte reclameboodschappen. Schreeuwende reclame-uitingen die eigenlijk allemaal van een waarschuwing zouden moeten worden voorzien; omdat ze s...
door carl@formatieschipper.nl