Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit juni 19, 2011 tonen

Alzheimer

Columbo is dood. De 83-jarige acteur Peter Falk die jarenlang Columbo speelde, is overleden. Ik hoorde de nieuwslezer zeggen dat Falk al enige tijd aan Alzheimer leed. Laat ik dat nou altijd gedacht hebben als hij de kamer uitliep en - je kon er gif op innemen - altijd één vraag vergeten had...

Inpakken en wegwezen (2)

Oké dan, ik kan het niet langer voor mij houden. Waarmee kan een Nederlandse supermarktketen zich vandaag de dag nog onderscheiden? Met lage prijzen? Twee voor de prijs van één? Vers? Nee, niets van dat alles. De supermarktketen die echt het onderscheid wil maken en binnen een maand een omzetplus van minimaal 5 tot 10% wil maken, zorgt dat er handige/vriendelijke inpakkers staan aan het eind van de band. Heerlijk! Als klant zet je je tas neer en de rest wordt voor je gedaan. Mag gerust een 50 cent of een euro meer kosten, want dat inpakken is de grootste crime die een winkelend mens kan overkomen (op twee met stip te lange rijen voor de kassa). Hoe men aan de inpakkers komt? Doe een oproep in de Nederlandse dagbladen en begin als proef in de grote steden. Geef de inpakkers een stoomcursus 'aardig en behulpzaam zijn' en je zult zien: elke landing in de supermarkt wordt een feestje voor de consument! Het kan in de U.S.A. al jaren dus waarom in ons kikkerlandje niet?

Korter.

Slagzinnen moeten rijmen. En kort zijn. Deze kwam ik tegen staande voor de spoorwegovergang: Wil je blijven leven wacht dan even Deze slagzin voldoet aan regel één. Hij rijmt. Om ook te voldoen aan regel twee had ik 'm persoonlijk anders (en krachtiger) gemaakt: Leven? Wacht even!

Inpakken en wegwezen...

De ene supermarkt-prijzenoorlog volgt op de andere. Supermarkten spenderen miljoenen euro's aan TV-reclame, huis-aan-huis-folders en instore-reclame om de gunst van de consument te winnen. En toch is er in Nederland nog niet één supermarkt die zo slim is om dat éne middel in te zetten dat je in één klap groter, anders, sympathieker, beter, vriendelijker en comfortabeler maakt dan je concurrenten. Wat dat middel is? Het is niet nieuw kan ik alvast verklappen. In sommige landen wordt het al gebruikt. Maar in Nederland nog niet en bij mijn weten ook tot nu toe nog nooit. Ik houd het nog even spannend. Binnenkort vertel ik hoe een Nederlandse supermarktketen zich in pakweg 3, 4 dagen ècht kan onderscheiden met een unieke extra dienst en - ik schat in een maand tijd - 5 à 10% meer klanten in huis kan halen. Wordt vervolgd...