Doorgaan naar hoofdcontent

Nu even niet!


Reclame. Het is mijn vak. Al meer dan 25 jaar oefen ik het uit. Het is een mooi vak. Het creatief 'verpakken' van producten en diensten, zodat doelgroepen het interessant, mooi, lekker, handig, nuttig, smaakvol, exclusief vinden. Dat ze het willen zien. Willen hebben. Willen kopen. Willen gebruiken. 
Om een goede reclameman te zijn, moet je een goede verkoper zijn. Een verkoper met een gezonde dosis creativiteit. En om een goede verkoper te zijn, moet je vooral kunnen doseren; je moet weten waar de grens ligt tussen 'aantrekken en afstoten'. En dat laatste... het lijkt alsof er steeds meer reclamemakers (en marketeers) zijn die die grens niet (meer) kennen.

Meer en meer proberen reclamemakers ons reclameboodschappen op elk mogelijk terrein en op alle mogelijke momenten door de strot te douwen. En dikwijls zijn het ook nog slechte reclameboodschappen. Schreeuwende reclame-uitingen die eigenlijk allemaal van een waarschuwing zouden moeten worden voorzien; omdat ze slecht zijn voor onze algehele maatschappelijke gezondheid! 

Een maatschappij die overspoeld wordt door reclame-uitingen, wordt onrustig. Verward en onprettig. Rumoerig. Het lijkt of het bombardement op alle fronten - offline en online - intensiever wordt. Zelfs als wij totaal niet openstaan voor reclameboodschappen (omdat we belangrijker zaken aan ons hoofd hebben), blijven reclamemakers maar schreeuwen: 'Hé jij! Luisteren, ja! Kijken! Ik ga je nu iets vertellen dat je móet zien!" Maar de consument wil soms (lees: vaak) helemaal geen confrontatie met ongevraagde reclameboodschappen. Hij wil gewoon met rust gelaten worden. Gewoon zijn tv-programma kunnen kijken zonder gestoord te worden door schreeuwende verkopers tussendoor. Gewoon een nieuwsvideo zien op zijn computer zonder eerst verplicht een commercial te moeten zien. Gewoon zijn boodschappen doen in de supermarkt zonder geconfronteerd te worden met een schreeuwer die aanbiedingen omroept. De consument wil soms (lees: heel vaak) gewoon met rust gelaten worden. En iemand die met rust gelaten wil worden, luistert niet. Kijkt niet. Hij vindt degene die inbreekt in zijn rust mateloos irritant. Hij keert zich af. Tegen jou, tegen je merk, je product of dienst. NU even niet! 

Noot 1:
Zodra het eerste billboard verschijnt op de Hilversumse Hei (omdat een slimme wethouders heeft ontdekt dat je daaraan geld kunt verdienen), verlaat ik dit vak en doe ik mijn intrede als lekenbroeder bij de Cisterciënzer monniken... 

Noot 2: Ook fijn dat MKB Brandstof heeft besloten (na kritiek van duizenden consumenten), haar schreeuw-radiocommercial met 'Tom de Ridder' niet langer uit te zenden. Zoals in het krantenbericht stond, kwam de reclameboodschap van MKB Brandstof zo vaak voorbij, dat 'luisteraars er gek van werden'. Mijn voorstel is om gelijk het reclamebureau dat hierachter zat, te sluiten en de verantwoordelijken naar een strafkamp in Siberië te deporteren...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Geschiedenis kun je wel herschrijven...

In mijn kindertijd bestond er geen SinterklaasJournaal. Ik had één boekje over Sinterklaas. Zielig? Nee hoor. Ik was ermee zo gelukkig als een kind. Het werkje was uitgevoerd (heel modern voor die tijd) in gestanste vorm en met bladzijden van karton.  Voor mij was de wereld van Sinterklaas en Zwarte Piet ooit slechts zes pagina's groot. Zes kartonnetjes met korte versjes, drieregelige verhaaltjes en met vooral veel tot de verbeelding sprekende waterverftekeningen waar de romantiek van afspatte. Misschien heb ik het boekje wel duizend keer gelezen. Bekeken. Gedroomd. En telkens kreeg het verhaal nieuwe glans, nieuwe dimensies en nieuwe spanning. It's all in the mind. Soms betreur ik kinderen van nu. Ze worden overstelpt met informatie over Sinterklaas en Piet.  Ze krijgen elke dag een SinterklaasJournaal voorgeschoteld. Ze bezoeken speelfilms. Worden overladen met speciale TV-programma's en theatervoorstellingen. Om over de Sinterklaas-games en -apps nog maar te z...

Mongool

Zondagmiddag. Niks te doen. In een flits schoot het door mij heen. Voetballen! Er is voetballen op het plaatselijke sportcomplex. En al jaren nam ik mij voor om een keer een wedstrijd te gaan bekijken (maar het was er nog nooit van gekomen omdat een zondag nog zo saai kan zijn of er gebeurt wel wat). Fiets gepakt, richting voetbalveld. Kaartje gekocht (ik vond het veelbelovend dat ik moest betalen voor wat ik zou gaan zien) en mijn positie ingenomen langs het veld. Daar waren de mannen. Het voelde gelijk een beetje als mijn mannen, hoewel ik ze nog nooit had zien voetballen en er geen één van naam kende. Het ging er stevig aan toe. Eigenlijk niet anders dan op televisie. Douwen, trekken en vooral veel schelden. 'Hé Scheids!, hé Lijn! ben je blind? En zo meer. De meeste opmerkingen kwamen niet van de spelers zelf maar van de mannen rond het veld. Zoals de man naast mij. Hij was een Italiaanse Nederlander die geweldig mooi kon schelden. 'He Lijn! Godverdomme Mongool, kan jij niet...