Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy.
If there's any way they can do it wrong, they will.
Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. 'Want daar zijn wij tenslotte UPC voor', zegt de jongeman stoer. Jij weet: dit is het begin van nog meer ellende die lang kan duren. Met alle andere toeleveranciers doorloop je nagenoeg hetzelfde traject. Verandering doorgeven, constatering fout, nabellen, horen dat het fout is gegaan, wachten op een oplossing.
Bij veranderen kan meer mis dan goed gaan, zo leert de ervaring. En daar komen steeds meer consumenten proefondervindelijk achter. En zo ontstaat er een veranderbange bevolking.
If there's any way they can do it wrong, they will.
Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. 'Want daar zijn wij tenslotte UPC voor', zegt de jongeman stoer. Jij weet: dit is het begin van nog meer ellende die lang kan duren. Met alle andere toeleveranciers doorloop je nagenoeg hetzelfde traject. Verandering doorgeven, constatering fout, nabellen, horen dat het fout is gegaan, wachten op een oplossing.
Bij veranderen kan meer mis dan goed gaan, zo leert de ervaring. En daar komen steeds meer consumenten proefondervindelijk achter. En zo ontstaat er een veranderbange bevolking.
Reacties