Je ziet ze met regelmaat. Helemaal aan het einde van het jaar. En meestal staan ze in suffige ondernemersblaadjes. Of je leest ze op je social media. Ik noem ze 'rijtjes'. Je kent ze wel: de 3 meest gemaakte taalfouten. De 4 duidelijkste koopsignalen. De 7 beste openingszinnen en dat soort quasi-wetenschappelijke kul.
Het zijn van die rijtjes die de uitgever publiceert omdat hij weet dat lezers rijtjes vreten. Rijtjes zijn 'hot'. Ze zijn een hang naar onze lagere schooltijd. Rijtjes worden ook graag doorgemaild naar collega's en vrienden en op social media gepost.
De uitgever doet altijd alsof hij maandenlange research aan zijn rijtje vooraf heeft laten gaan. Alsof hij een team van zijn beste bureauredacteuren het land in heeft gestuurd, die dagelijks hun oor bij ondernemend Nederland te luisteren hebben gelegd en zo hun rijtjes hebben opgetekend. Een rijtje begint dan ook altijd met: 'Recent onderzoek wees uit, dat...'.
Onzin! De meeste van die rijtjes zijn verzonnen en hebben geen enig empirisch bewijs. Ze zijn meestal uit de duim gezogen van een 19-jarige junior-tekstschrijver die halverwege zijn schriftelijke Cursus Copywriting bij de LOI een maand stage loopt op de redactie van zo'n suf blaadje. "Pieter", roep de Hoofdredacteur Kleine Berichten tegen de, van vlasbaardje voorziene, jongste bediende, "heb jij een leuk idee voor een rijtje?, want we hebben op pagina 19 nog een gaatje!"
Pieter denkt na en een paar minuten later vertelt hij zijn idee aan de hoofdredacteur. Want zo makkelijk is het, 'n rijtje bedenken. In hooguit vijf minuten bedenkt een in opleiding zijnde schrijversknecht er een. Met mijn 25-jarige schrijfervaring, en nou overdrijf ik niet, bedenk ik er - met mijn ogen dicht - zelfs een stuk of tien in diezelfde tijd. Bewijzen? Komen ze...
De 2 grootste blunders bij solliciteren.
De 3 populairste gespreksonderwerpen op een verjaardag.
De 4 meest gebruikte smoezen bij te laat komen.
De 5 slechtste zakenauto's van 2012.
De 6 ergste verwensingen bij een zakelijk conflict.
De 7 eigenschappen van in-effectief leiderschap (met dank aan Covey!).
De 8 hoogste salarissen binnen het bankwezen.
De 9 vrolijkste bedrijfsuniformen.
De 10 slechtste e-mailgewoontes.
De 11 meest gebruikte zakelijke stopwoorden.
Zo, dat zijn er tien. Binnen vijf minuten.
En het feit dat jij tot hier bent gekomen, bewijst dat alléén al een aankondiging van een rijtje, genoeg is om je aandacht te vangen...
Reacties