In een advertentie van een plaatselijke vuurwerkverkoper, lees ik de volgende tekst: 'Door de nieuwe regelgeving brengen wij nu het zwaarste vuurwerk ooit op de Nederlandse markt. Was vroeger maximaal 15 gram per tube toegestaan, wij brengen nu maximaal 50 gram per tube, wat extra knallen en geweldige effecten oplevert. Wij leveren het zwaarste legale vuurwerk ooit!'
Verderop in de paginagrootte advertentie worden 500.000(!) knallers aangeboden, supermortieren, zwaar kaliber lawinepijlen en flowerbeds met 4 kilo kruit. Zeg het met bloemen. En wij maar wijzen naar die gekke Amerikanen met hun schiettuig.
Elk jaar laait de discussie weer in alle hevigheid op. Vuurwerk of niet? En elk jaar worden er weer ongeveer 20 mannen in de leeftijdscategorie 15-24 aan één of twee ogen blind en vallen er zelfs doden. En die de gratis vuurwerkbril dan? Biedt die geen bescherming? Jawel, maar daarmee wil je als stoere gozer natuurlijk niet gezien worden. Brillen zijn voor mensen die lezen. En dat doen wij niet. Zeker niet de gebruiksaanwijzing!
Alcoholreclame is sinds 2009 verboden op televisie. Sigarettenreclame mag niet meer sinds 2003. Maar op grote schaal adverteren voor de verkoop van 4 kilo explosieven waarmee je de deur van je buurman uit zijn sponning blaast (of plastischer gezegd: een menselijk hoofd van een romp scheidt), dat vinden we wel door de beugel kunnen. Wat een giller!
Reacties