Doorgaan naar hoofdcontent

Emotie! Emotie! En nog eens emotie!


Als wij iets kopen, denk je meestal dat je jouw keuze bepaald hebt door verstandig te wikken en te wegen. ‘Verstandig besluit’, spreekt ons inwendige stemmetje je toe, als je een nieuwe auto of een mobiele telefoon hebt aangeschaft. Maar ratio en emotie gaan - bij grote én kleine aankopen - altijd hand in hand. Sterker nog: de keuzes die jij in elk koopproces maakt, worden voor circa 85% bepaald door je emoties! De vraag is nu, hoe kom je er als ondernemer achter welke emoties er bij je prospects en klanten spelen?

Gemoedstoestanden
Trots, status, ambitie, ego, humeur… het zijn slechts een paar factoren die een rol kunnen spelen bij ons koopgedrag. Het zijn onze emotional influencers. Gemoedstoestanden die onze aankoopkeuzes in grote mate sturen en bepalen.
Of je nu als huisvrouw een brood van €2,50 koopt of als ondernemer een nieuwe bestelwagen van €50.000,-, emoties spreken altijd een fors woordje mee in het koopproces. 

Blijf bij jezelf
En denk nu niet dat jij een uitzondering bent op bovenstaande regel. Ook jij bent ‘een mensch van vleesch en bloed’ en dus ben jij ook in grote mate een emotioneel beslisser. En dat is mooi! Want door bij jezelf te rade te gaan waarom jij bepaalde producten juist wel of juist niet koopt, kan je waarschijnlijk uitstekend invoelen waarom jouw prospects en klanten datzelfde doen!

Blijf mens als ondernemer
Hoe jij als ondernemer kunt inspelen op de emoties van je doelgroep? Door 1) vooral bij je zelf te blijven en 2) te denken en te doen als je klant. Simpel? Ja, heel simpel! Met andere woorden: kijk met de ogen van je klant. Naar je medewerkers, naar je pand, je entree, je etalage, je bedrijfsauto’s, je website, je folders op de toonbank.Vervolgens: luister als je klant. Wat zegt je telefoniste als zij opneemt, wat zegt je medewerker van de klantenservice als er een klacht binnenkomt. En vooral, wat zegt hij niet. Informeer je als een klant. Hoe snel en gemakkelijk vind jij je eigen openingstijden op je website, een e-mailadres, een koopbutton, een winkelvestiging. 
Kortom: wees eens wat vaker klant van jezelf. Wees eens wat meer een ondernemer met al zijn menselijke emoties. Het komt je hele presentatie altijd ten goede!

Carl Schipper / Formatie Schipper
Creatief communicatieconsultant. 
mail@formatieschipper.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Tijd

Als ik 's morgens met de hond loop, zie ik een zwarte auto door de straat rijden. Er zitten twee in het zwartgeklede mannen in. Ik zie het meteen; dat belooft weinig goeds. De auto rijdt zacht. De mannen zijn duidelijk op zoek naar het juiste adres. Voor een huis in de buurt stoppen ze. Ik mompel in mijzelf 'Kees zal toch niet...'. De éne man in het zwart stapt uit en loopt richting voordeur. Als hij met zijn hand naar de voordeurbel reikt, zie ik opeens de man in de auto wenken. De man die buiten staat loopt zonder aangebeld te hebben naar de auto terug. 'Ze hebben gebeld', hoor ik als ik de auto passeer zijn collega zeggen. 'We moeten op nummer 78 zijn'. Als ik voorbij het huis van Kees loop, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Kees vandaag enorme mazzel heeft gehad.

Taart (deel 2: de vrolijke versie)

Zojuist een hele grote doos taartjes besteld voor zaterdag! Kosten noch moeite gespaard. Alleen maar de grootste en lekkerste exemplaren uitgekozen, want je wordt ten slotte maar één keer 54. Het feest kan beginnen! Denk dat er heel wat mensen komen zaterdag. Mijn verjaardagen staan er om bekend dat het vrolijke bacchanalen zijn met plenty drank en snoeperijen. Harde disco en meestal Bunga-Bunga tot in de kleine uurtjes. Voor wie er bij wil zijn, staat mijn deur open. Binnen zonder bellen. Ga maar op de dranklucht af en je komt er wel. En ik heb nog genoeg te wensen als je mij iets wilt geven. Leuke sokken, zakdoeken, het kan mij niet gek genoeg zijn! Heerlijk toch, om een week na de jaarwisseling en twee weken na Kerst, weer samen te genieten van de lekkerste taartjes, toostjes verse roompaté, pinda's en meer van dat soort snacks? Ja mensen, dit jaar weer groot feest bij C. Schipper met een huis vol gasten! Heerlijk jarig zijn met een doos taart waaruit iedereen kan m...