Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn vogel


Zaterdagochtend. Begin maart. Koud buiten. Schril zonnetje. Vogels denken dat het al voorjaar is. Maken duikvluchtjes en stellen zich aan. Twee merels met de kolder in hun kop duiken langs mijn raam. Een daarvan weet in de vroegte van het vliegseizoen de stuurknuppel nog niet optimaal te bedienen en knalt, Bam!, tegen mijn raam. Dat heb je er van, van dat uitgelaten gedoe.
Ik stap naar buiten. In een onprettige houding ligt het merelvrouwtje op de terrastegels. Als ik haar oppak is er geen verzet. Geen gefladder. Alleen een ingetrokken linkerpootje en twee gesloten oogjes. Het hartje klopt. Ik aai over haar lijfje en bescherm haar tegen de gemene koude wind in mijn handpalmen. Weinig respons. Het pootje is ingetrokken. Gebroken? Wellicht, maar vogeldeskundige ben ik niet. Het enige dat ik kan doen is wat aaien en een beetje praten. 'Toe maar, je kunt het wel, ga maar weer vliegen', fluister ik op het gevaar af dat de buren mij horen en mij voor gek verklaren. Maar het helpt. De merel knapt op. In het voorjaarszonnetje begint haar kopje een beetje naar links en rechts te bewegen. Haar ogen worden ronder. De reflexen komen terug. Op mijn aaien reageert ze zelfs een beetje van 'niet aan me zitten'. Dat is goed. Een poep! Op mijn hand. Prima, denk ik. Wie poept leeft! Dan komt het moment waarop ik gehoopt had. Mijn vogel strekt de poten en er komt beweging in de vleugels. Het kopje heft zich op. De ogen sperren zich open. En ze vliegt! Een kwettergeluidje uitslaand als dank voor mijn eerste hulp.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.