Doorgaan naar hoofdcontent

Maniertjes.


Je ziet, hoort en leest ze steeds vaker. Mensen met 'maniertjes'. Ze doen zogenaamd grappige dingetjes. Ze vallen op door hun quasi-spontane toevoegingen die ze aan hun geschreven of gesproken teksten doen. Daarmee denken ze dat ze leuk zijn, maar het zijn maniertjes. Maniertjes die ze anderen hebben zien doen en nu doen ze het zelf ook. Het liefst bij herhaling. En elke keer weer denken ze dat de ontvanger van de kwinkslag over hen denkt, 'wat een originele geest ben jij toch'.
Eén van die maniertjes is bijvoorbeeld in een online tekst achter een als grappig bedoeld zinnetje een ;)-tekentje plaatsen. Of een :). Of wat voor stom tekentje dan ook. Maar meestal is het tekentje een teken. Een teken van totaal gebrek aan creativiteit. Vreemd genoeg signaleer ik die domme tekentjes vaker in teksten geschreven door vrouwen dan in teksten afkomstig van mannen. En als ze van mannen afkomstig zijn, zijn het meestal mannen zonder een greintje humor, let maar eens op.
Nog één: het maniertje om met twee handen in de lucht aan weerszijden van je hoofd met wijs- en middelvingers van die krab-beweginkjes te maken als je iets zegt dat in feite tussen haakjes staat. Doen wel veel mannen. Of zeggen, als er gevraagd wordt hoe het met ze gaat: 'goed, met slechte mensen gaat het altijd goed'. Allemaal foute maniertjes die de persoon in kwestie moeten laten opvallen als zeer briljant en geestig, maar altijd het tegenovergestelde aantonen. De originaliteit is hier ver te zoeken, weet je in zo'n geval.
OK, nog ééntje dan: je bent op een markt en vraagt aan de kippenboer een kilo kippenpoten, waarop de man op een zonnige dag met grote zekerheid het grappig bedoelde antwoord geeft: wil je linker- of rechterpoten? In zo'n geval geef ik zo'n man een vette ;) en maak er van de weeromstuit van nog wat van die krab-beweginkjes bij. Lachen toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.