Doorgaan naar hoofdcontent

Slagzinnen.


Ik ga je iets verklappen. Iets dat je eigenlijk niet mag weten. Het is inside-information rechtstreeks uit de wereld van de slagzinnenwedstrijdenbedenkers. Dat laatste woord heb ik zelf bedacht (doet het goed bij Scrabble). Ze bestaan helemaal niet, slagzinnenwedstrijdenbedenkers. Slagzinnenwedstrijden worden namelijk gewoon door bedrijven en hun reclamebureau bedacht. Daar zijn geen speciale functies bij betrokken en zeker al geen slagzinnenwedstrijdenbedenker. Hoogstens een paar loslopende creatieven en een marketingmanager van het opdrachtgevende bedrijf. Slagzinnenwedstrijden worden bedacht omdat de bedenkers denken dat klanten dat leuk vinden. En dat vinden ze ook. Tenminste, velen van hen. Ik vind een slagzinnenwedstrijd ook leuk. Dus doe ik als het even kan mee. En ik moet zeggen: niet zonder gevolgen. Ik heb inmiddels slagroomtaarten, 16 blikken kattenvoer (lekker als je een hond hebt), een elektrische tandenborstel, een pannenset en een Texels dekbed gewonnen. Die laatste ligt in de kast, want het is 160 lang en ik ben ruim 190. Ik win dus met regelmaat een slagzinnenwedstrijd. Maar nu komt het: dat komt niet alleen door de kwaliteit van mijn slagzin. Naast dat ik de slagzin maak, geef ik, als het een postale inzending betreft, mijn inzending altijd iets fleurigs mee. Ik stift bijvoorbeeld met een vrolijke gele markeerstift de randen van de kaart. Dat valt op in de tombola als de notaris de beste inzending trekt. Soms maak ik er een klein tekeningetje bij. Of knip er een kartelrandje aan. Valt op. Een enkele keer heb ik zelfs een luchtje op de kaart gespoten. Geïnspireerd door de naar zoete zeep riekende kaarten die ik van mijn tante kreeg als ik jarig was. Deze opvaltactiek kan natuurlijk niet als je per e-mail inzendt. Nee, in dat geval zet ik in hoofdletters in de onderwerpbalk: JURY, LET OP: DIT IS DE WINNENDE INZENDING! Dit heeft, ik moet het toegeven, nog niet tot succes geleid; wellicht is het te dwingend. Ik beraad mij dus op een meer opvallender aanpak. Ik zit te denken aan de mededeling: DEZE INZENDING IS GEMAAKT DOOR EEN PROFESSIONAL EN ZOU U NORMAAL 1.000 EURO HEBBEN GEKOST. U KRIJGT HEM VANDAAG GRATIS EN VOOR NIETS.
Nou...voor niets...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.