
Ik ga je iets verklappen. Iets dat je eigenlijk niet mag weten. Het is inside-information rechtstreeks uit de wereld van de slagzinnenwedstrijdenbedenkers. Dat laatste woord heb ik zelf bedacht (doet het goed bij Scrabble). Ze bestaan helemaal niet, slagzinnenwedstrijdenbedenkers. Slagzinnenwedstrijden worden namelijk gewoon door bedrijven en hun reclamebureau bedacht. Daar zijn geen speciale functies bij betrokken en zeker al geen slagzinnenwedstrijdenbedenker. Hoogstens een paar loslopende creatieven en een marketingmanager van het opdrachtgevende bedrijf. Slagzinnenwedstrijden worden bedacht omdat de bedenkers denken dat klanten dat leuk vinden. En dat vinden ze ook. Tenminste, velen van hen. Ik vind een slagzinnenwedstrijd ook leuk. Dus doe ik als het even kan mee. En ik moet zeggen: niet zonder gevolgen. Ik heb inmiddels slagroomtaarten, 16 blikken kattenvoer (lekker als je een hond hebt), een elektrische tandenborstel, een pannenset en een Texels dekbed gewonnen. Die laatste ligt in de kast, want het is 160 lang en ik ben ruim 190. Ik win dus met regelmaat een slagzinnenwedstrijd. Maar nu komt het: dat komt niet alleen door de kwaliteit van mijn slagzin. Naast dat ik de slagzin maak, geef ik, als het een postale inzending betreft, mijn inzending altijd iets fleurigs mee. Ik stift bijvoorbeeld met een vrolijke gele markeerstift de randen van de kaart. Dat valt op in de tombola als de notaris de beste inzending trekt. Soms maak ik er een klein tekeningetje bij. Of knip er een kartelrandje aan. Valt op. Een enkele keer heb ik zelfs een luchtje op de kaart gespoten. Geïnspireerd door de naar zoete zeep riekende kaarten die ik van mijn tante kreeg als ik jarig was. Deze opvaltactiek kan natuurlijk niet als je per e-mail inzendt. Nee, in dat geval zet ik in hoofdletters in de onderwerpbalk: JURY, LET OP: DIT IS DE WINNENDE INZENDING! Dit heeft, ik moet het toegeven, nog niet tot succes geleid; wellicht is het te dwingend. Ik beraad mij dus op een meer opvallender aanpak. Ik zit te denken aan de mededeling: DEZE INZENDING IS GEMAAKT DOOR EEN PROFESSIONAL EN ZOU U NORMAAL 1.000 EURO HEBBEN GEKOST. U KRIJGT HEM VANDAAG GRATIS EN VOOR NIETS.
Nou...voor niets...
Reacties