Doorgaan naar hoofdcontent

Gestoord.


Naarmate de mens meer communicatiemiddelen tot zijn beschikking krijgt, lijkt het wel alsof hij slechter bereikbaar wordt. Althans, zo ervaar ik het als ik mensen om zakelijke- of privé reden wat wil meedelen. De voicemails, out of replies en wat al niet meer voor standaard-dooddoeners zijn niet van de lucht. En wat, hoe leuk, luid of dringend je ook inspreekt, terugbellen gebeurd slechts bij zeer hoge uitzondering. Vandaag viel het mij op dat zelfs klantenservice-desks slecht bereikbaar zijn. Moet je niet eerst verplicht een keuzemenu met negentien mogelijkheden afluisteren (toets 1 voor afdeling drankmisbruik, toets 12 voor kanaalbehandeling, toets 18 voor flierjeppen, toets 19 als u nog wakker bent en een echt mens wilt spreken...), dan sta je wel veertien minuten in de wacht totdat iemand überhaupt de telefoon nog ergens opneemt.
Nee, het gaat goed met Nederland. Zo goed, dat een klant die belt best wel even kan wachten. Bevalt 'm dat niet, dan komt er altijd wel weer op een goed moment een andere klant, toch?
Zo doet de bakker bij mij op de hoek zijn winkel tussen de middag dicht. Sorry, gesloten tussen 12.00 - 13.00 staat er op het bordje te lezen. De Sufkees. Hij zou een groot bord buiten moeten zetten met: Tussen de middag vers belegde broodjes + dranken! En zo zijn slag kunnen slaan door extra verkoop te doen aan de passerende medewerkers van de omliggende kantoren. Nee, we blijven Nederlands. Tussen de middag niet storen. Mag een mens even rustig zijn boterhammetje opeten, zeg. En het liefst ook niet storen vòòr 10.00 uur 's morgens en na 16.00 uur 's middags. Stel je voor dat we het druk krijgen.
En wie wil bellen, graag alleen op werkdagen tijdens kantooruren met uitzondering van 09.00 tot 17.00 uur, want dan zijn we vooral met onszelf bezig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.