Naarmate de mens meer communicatiemiddelen tot zijn beschikking krijgt, lijkt het wel alsof hij slechter bereikbaar wordt. Althans, zo ervaar ik het als ik mensen om zakelijke- of privé reden wat wil meedelen. De voicemails, out of replies en wat al niet meer voor standaard-dooddoeners zijn niet van de lucht. En wat, hoe leuk, luid of dringend je ook inspreekt, terugbellen gebeurd slechts bij zeer hoge uitzondering. Vandaag viel het mij op dat zelfs klantenservice-desks slecht bereikbaar zijn. Moet je niet eerst verplicht een keuzemenu met negentien mogelijkheden afluisteren (toets 1 voor afdeling drankmisbruik, toets 12 voor kanaalbehandeling, toets 18 voor flierjeppen, toets 19 als u nog wakker bent en een echt mens wilt spreken...), dan sta je wel veertien minuten in de wacht totdat iemand überhaupt de telefoon nog ergens opneemt.
Nee, het gaat goed met Nederland. Zo goed, dat een klant die belt best wel even kan wachten. Bevalt 'm dat niet, dan komt er altijd wel weer op een goed moment een andere klant, toch?
Zo doet de bakker bij mij op de hoek zijn winkel tussen de middag dicht. Sorry, gesloten tussen 12.00 - 13.00 staat er op het bordje te lezen. De Sufkees. Hij zou een groot bord buiten moeten zetten met: Tussen de middag vers belegde broodjes + dranken! En zo zijn slag kunnen slaan door extra verkoop te doen aan de passerende medewerkers van de omliggende kantoren. Nee, we blijven Nederlands. Tussen de middag niet storen. Mag een mens even rustig zijn boterhammetje opeten, zeg. En het liefst ook niet storen vòòr 10.00 uur 's morgens en na 16.00 uur 's middags. Stel je voor dat we het druk krijgen.
En wie wil bellen, graag alleen op werkdagen tijdens kantooruren met uitzondering van 09.00 tot 17.00 uur, want dan zijn we vooral met onszelf bezig.
Reacties