Doorgaan naar hoofdcontent

Verschijningen.


Verschijningen. Ze zijn er in soorten en maten. Mariabeeldjes die spontaan gaan huilen. Klokken die na jaren stilstaan plotseling weer gaan tikken. Mensen die zich in hun slaap aangeraakt voelen terwijl ze zonder partner slapen. Maar deze nieuwste slaat alles. In Amerika trof een man op zijn keukenvloer het kassabonnetje van Walmart aan. Het was naast de prullenbak gevallen. En na een paar dagen daar gelegen te hebben was het bonnetje veranderd in...de beeltenis van Jezus.
Echt. Het was Jezus. Geen sinterklaas. Niet de paus. Geen kabouter Plop. Osama Bin Laden? Nee Jezus. Compleet met baardje zoals ik hem al jaren ken. En met die zalvende blik.
De verklaring achter deze wonderbaarlijke verschijning? Ja, zeg het maar. Een teken van God dat Amerikanen nu eens moeten stoppen met hun overconsumptie? Een aankondiging dat de Jongste Dag aanstaande is en dat Walmart de primeur heeft weten op te eisen en dat zij dit spektakel gepaard zullen laten gaan met spectaculaire kortingen in het versvak? Ik denk het niet. Ik geloof meer in de werking van thermisch papier. Want daar zijn kassabonnen in het algemeen van gemaakt. En thermisch papier heeft de neiging te verkleuren onder invloed van ultraviolet licht. En dan krijg je opeens bij pure toeval zo'n Joods koppie op je bonnetje. Had voor het zelfde geld een brommertje kunnen zijn. Een Edammer Kaasje. Een hondendrol. Of een bosje zonnebloemen. En in dat laatste geval had het zo maar een verschijning van Vincent geweest kunnen zijn. Want die was ook altijd wel in voor een geintje...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.