Doorgaan naar hoofdcontent

Dorpsomroepers!


99,9% Van het nieuws dat je bereikt is oud nieuws.
Nieuw nieuws krijg je nog maar sporadisch op je bordje (lees: in je inbox).
De meeste tweets zijn re-tweets en belangrijk nieuws dat anderen denken te moeten delen met jou, heb je waarschijnlijk gisteren al gelezen.
Ook journalisten hebben nog maar nauwelijks in de gaten hoe snel het nieuws is. Met name radio- en televisienieuwsbronnen en nieuwsbronnen in de gedrukte pers, blijven denken dat ze actueel bezig zijn als ze oude nieuwsfeiten herhalen. Let maar eens op: ook het NOS-Journaal vertelt soms drie, vier Journaal-uitzendingen hetzelfde. Ze spreken over '70 doden', terwijl mijn andere nieuwsbronnen al lang met updates zijn gekomen en weten dat het er slechts 49 zijn.
Nieuws is sneller oud dan verse vis bedorven is. Dat komt enerzijds door de verspreidingssnelheid van nieuws. Daarnaast hebben de kanalen én met name de nieuwsverspreiders die vinden dat ze via deze kanalen 'nieuws' moeten verspreiden, een grote vlucht genomen. Iedereen doet mee met het spelletje 'Verspreid het Nieuws'.
Een voorbeeld: weken terug kreeg ik van zo'n nieuwsverspreider een bericht dat LinkedIn je gegevens voor reclamedoeleinden gaat gebruiken als je dat toelaat in je settings. Vandaag, zo'n dikke drie weken later, klopte de zoveelste dorpsomroeper (ik denk dat ik negen dorpsomroepers voorbij heb zien/horen komen) aan mijn deur en meldde mij dat... inderdaad, LinkedIn etc. etc. Alsof hij breaking news te melden had!
Mijn advies: pas op dat je ook niet zo'n dorpsomroeper wordt die anderen op bedorven nieuwsfeiten trakteert! Zo'n mannetje dat anderen luidkeels napraat en goede sier probeert te maken met jawel... oud nieuws. Dus als je iets nieuws leest of hoort? Houd het gewoon lekker voor jezelf. In de weet dat dit nieuws meestal diezelfde minuut al oud is en dat velen, net zoals jij, via welk medium dan ook er notitie van hebben genomen. Zullen we afspreken dat we nieuws alleen de wereld insturen als je 100% zeker bent dat jij de enige bron bent die het nieuws op dat moment weet? Bij deze: ik heb net heel zachtjes terwijl ik dit stukje schreef, een zacht windje gelaten. Zonder dat iemand het merkte. Is dat wat?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.