Doorgaan naar hoofdcontent

Creatief?


Als je mensen vraagt wat ze de leukste vorm van reclame vinden is hun antwoord: 'TV-reclame'. Vraag je mensen wat ze de vervelendste vorm van reclame vinden, is hun antwoord: 'TV-reclame'.
En zo zie je maar weer dat leuk ook heel vervelend kan zijn.
Wat mij persoonlijk opvalt aan TV-reclame is dat het eigenlijk zo ongelofelijk ouderwets is. Niks nieuws onder de zon na pakweg 30 jaar reclamespots. Neem de lengte van de spots. Bijna alle commercials zijn 20 of 30 seconden, terwijl tag-ons (dat zijn de korte herhalingsspotjes die op de hoofdspot volgen) minimaal 5 seconden zijn tot hooguit 15 seconden. Waarom niet een shortmovie van 2 minuten? Het hele reclameblok opkopen? Drie keer langskomen in de huiskamer binnen één reclameblok? De huidige uitzendtarieven geven mogelijkheden genoeg.
Nog iets: bijna alle spots (wat eigenlijk geen goed woord is voor een TV-commercial) zijn opgenomen met hoogwaardige en kostbare apparatuur, terwijl wij als consument tegenwoordig prima kunnen leven met snelle bewegende beelden met smartphone-kwaliteit (we zien niet anders op YouTube). Waarom zo weinig commercials met deze home-video-kwaliteit? Dan: ik ken geen TV-commercialconcept waarin elke commercial een ander eind heeft. Terwijl dat best kan met een beetje meer budget. Je maakt één vast script en schrijft er 10, 15 verschillende plots in. Allemaal anders. Moet je eens zien hoeveel mensen er extra (geïnteresseerd) blijven kijken. Hoezo zijn TV-commercials leuk en creatief? Er is gewoon weinig nieuws onder de zon...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Geschiedenis kun je wel herschrijven...

In mijn kindertijd bestond er geen SinterklaasJournaal. Ik had één boekje over Sinterklaas. Zielig? Nee hoor. Ik was ermee zo gelukkig als een kind. Het werkje was uitgevoerd (heel modern voor die tijd) in gestanste vorm en met bladzijden van karton.  Voor mij was de wereld van Sinterklaas en Zwarte Piet ooit slechts zes pagina's groot. Zes kartonnetjes met korte versjes, drieregelige verhaaltjes en met vooral veel tot de verbeelding sprekende waterverftekeningen waar de romantiek van afspatte. Misschien heb ik het boekje wel duizend keer gelezen. Bekeken. Gedroomd. En telkens kreeg het verhaal nieuwe glans, nieuwe dimensies en nieuwe spanning. It's all in the mind. Soms betreur ik kinderen van nu. Ze worden overstelpt met informatie over Sinterklaas en Piet.  Ze krijgen elke dag een SinterklaasJournaal voorgeschoteld. Ze bezoeken speelfilms. Worden overladen met speciale TV-programma's en theatervoorstellingen. Om over de Sinterklaas-games en -apps nog maar te z...

Mongool

Zondagmiddag. Niks te doen. In een flits schoot het door mij heen. Voetballen! Er is voetballen op het plaatselijke sportcomplex. En al jaren nam ik mij voor om een keer een wedstrijd te gaan bekijken (maar het was er nog nooit van gekomen omdat een zondag nog zo saai kan zijn of er gebeurt wel wat). Fiets gepakt, richting voetbalveld. Kaartje gekocht (ik vond het veelbelovend dat ik moest betalen voor wat ik zou gaan zien) en mijn positie ingenomen langs het veld. Daar waren de mannen. Het voelde gelijk een beetje als mijn mannen, hoewel ik ze nog nooit had zien voetballen en er geen één van naam kende. Het ging er stevig aan toe. Eigenlijk niet anders dan op televisie. Douwen, trekken en vooral veel schelden. 'Hé Scheids!, hé Lijn! ben je blind? En zo meer. De meeste opmerkingen kwamen niet van de spelers zelf maar van de mannen rond het veld. Zoals de man naast mij. Hij was een Italiaanse Nederlander die geweldig mooi kon schelden. 'He Lijn! Godverdomme Mongool, kan jij niet...