Doorgaan naar hoofdcontent

Creatief?


Als je mensen vraagt wat ze de leukste vorm van reclame vinden is hun antwoord: 'TV-reclame'. Vraag je mensen wat ze de vervelendste vorm van reclame vinden, is hun antwoord: 'TV-reclame'.
En zo zie je maar weer dat leuk ook heel vervelend kan zijn.
Wat mij persoonlijk opvalt aan TV-reclame is dat het eigenlijk zo ongelofelijk ouderwets is. Niks nieuws onder de zon na pakweg 30 jaar reclamespots. Neem de lengte van de spots. Bijna alle commercials zijn 20 of 30 seconden, terwijl tag-ons (dat zijn de korte herhalingsspotjes die op de hoofdspot volgen) minimaal 5 seconden zijn tot hooguit 15 seconden. Waarom niet een shortmovie van 2 minuten? Het hele reclameblok opkopen? Drie keer langskomen in de huiskamer binnen één reclameblok? De huidige uitzendtarieven geven mogelijkheden genoeg.
Nog iets: bijna alle spots (wat eigenlijk geen goed woord is voor een TV-commercial) zijn opgenomen met hoogwaardige en kostbare apparatuur, terwijl wij als consument tegenwoordig prima kunnen leven met snelle bewegende beelden met smartphone-kwaliteit (we zien niet anders op YouTube). Waarom zo weinig commercials met deze home-video-kwaliteit? Dan: ik ken geen TV-commercialconcept waarin elke commercial een ander eind heeft. Terwijl dat best kan met een beetje meer budget. Je maakt één vast script en schrijft er 10, 15 verschillende plots in. Allemaal anders. Moet je eens zien hoeveel mensen er extra (geïnteresseerd) blijven kijken. Hoezo zijn TV-commercials leuk en creatief? Er is gewoon weinig nieuws onder de zon...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.