Als je mensen vraagt wat ze de leukste vorm van reclame vinden is hun antwoord: 'TV-reclame'. Vraag je mensen wat ze de vervelendste vorm van reclame vinden, is hun antwoord: 'TV-reclame'.
En zo zie je maar weer dat leuk ook heel vervelend kan zijn.
Wat mij persoonlijk opvalt aan TV-reclame is dat het eigenlijk zo ongelofelijk ouderwets is. Niks nieuws onder de zon na pakweg 30 jaar reclamespots. Neem de lengte van de spots. Bijna alle commercials zijn 20 of 30 seconden, terwijl tag-ons (dat zijn de korte herhalingsspotjes die op de hoofdspot volgen) minimaal 5 seconden zijn tot hooguit 15 seconden. Waarom niet een shortmovie van 2 minuten? Het hele reclameblok opkopen? Drie keer langskomen in de huiskamer binnen één reclameblok? De huidige uitzendtarieven geven mogelijkheden genoeg.
Nog iets: bijna alle spots (wat eigenlijk geen goed woord is voor een TV-commercial) zijn opgenomen met hoogwaardige en kostbare apparatuur, terwijl wij als consument tegenwoordig prima kunnen leven met snelle bewegende beelden met smartphone-kwaliteit (we zien niet anders op YouTube). Waarom zo weinig commercials met deze home-video-kwaliteit? Dan: ik ken geen TV-commercialconcept waarin elke commercial een ander eind heeft. Terwijl dat best kan met een beetje meer budget. Je maakt één vast script en schrijft er 10, 15 verschillende plots in. Allemaal anders. Moet je eens zien hoeveel mensen er extra (geïnteresseerd) blijven kijken. Hoezo zijn TV-commercials leuk en creatief? Er is gewoon weinig nieuws onder de zon...
Reacties