Doorgaan naar hoofdcontent

151 euro.

Bij de PRAXIS. Terwijl ik een dopsleutelsetje van nog geen tien euro in mijn binnenzak frommel, valt mijn oog op een sticker. 'Wij rekenen af met winkeldieven' staat er te lezen. Dus toch!? Is het tegenwoordig zelfs in dit soort megastores niet meer mogelijk om ongehinderd proletarisch het mijne te kiezen? Kan een mens niet eens meer rustig en ontspannen zijn boodschappen doen, zonder altijd maar weer bij de kassa in zijn tas gekeken te worden op mogelijke smokkel van contrabande? Sinds wanneer is het openlijk bedreigen van klanten binnen de retail bon-ton geworden? Gaan wij in dit land zo met elkaar om? Is een ander toontje tegen onbetalende klanten, die altijd nog wel - net zo goed als betalende klanten - een stukje gezelligheid en levendigheid in de winkel brengen, hier niet meer op zijn plaats? Kan het allemaal iets beschaafder, ja?
En dan dat bedrag dat ze in rekening brengen als ze bij de kassa een kijkje in je binnenzakken nemen en daar toevallig een kleinigheid in aantreffen. 'Ah, u neemt een dopsleutelsetje van € 9,95 mee zonder te betalen? Dat is dan € 151,-!' Waar komt dat bedrag vandaan, vraag je je af als beschaafde dopsleutelliefhebber? Is het om te vieren dat PRAXIS gisteren zijn 151ste vestiging in Nederland geopend heeft? Omdat er misschien 151 medewerkers in deze vestiging werken die allemaal een taartje van € 1,- krijgen als er weer een boefje gevangen is? Is het om te onthouden dat ze bij het vangen van een boef direct Henk van de Afdeling Beveiliging moeten bellen op toestel 151? Nee, die € 151,- is ooit serieus bepaald door een rechter. Die vond dat een redelijk bedrag. En wat je vindt, moet je naar de politie brengen, zo luidt het spreekwoord. En wat je jat moet je gewoon afrekenen voor € 151,- bij de kassa, zo luidt de sticker. Best nog duur voor zo'n dopsleutelsetje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.