Doorgaan naar hoofdcontent

Crisisklappen.

Er vallen momenteel nogal wat klappen in de Gooische villa's. Niet alleen financieel, maar ook fysiek. Niet zo zeer ingegeven door onenigheid over welke vakantiebestemmingen dit jaar moeten worden aangedaan... nee, deze klappen zijn het directe gevolg van de economische klappen die er vallen. Mannen die te weinig verdienen plus hun aandelenportefeuille zien verkleuren tot de diepste kleur rood, blijken te gaan slaan. Ze krijgen last van losse handjes. Helemaal als hun 4-wheeldrives en cabrio's terug naar de dealer moeten en gouden horloges naar de opkoper om zo het huishoudpotje nog enigszins aan te vullen. Dat doet pijn. En wie zelf pijn heeft, laat een ander al snel mede lijden. Dus krijgt vrouwlief klappen. Klets, klats, klandere! van het ene oor op het andere.
Ik vind dat een prima ontwikkeling. Tenslotte hebben wij die hele crisis aan vrouwen te wijten. Zij zijn degenen die de bankmalaise hebben veroorzaakt. Zo hebben de meeste vrouwen een onmogelijk te dichten gat in hun hand. Sommigen zelfs in beide handen. Bovendien zijn vrouwen typische impuls-kopers. Ze kopen alles wat ze zien en helemaal als het glimt. Daarnaast gebruiken vrouwen minimaal twee keer zoveel toiletpapier dan mannen, waarmee ze een aanslag doen op elk huishoudpotje. Tel daarbij dat de ademhaling van vrouwen minder diep en sneller is, waardoor ze meer zuurstof verspillen dan mannen. En dat heeft zo zijn weerslag op het mondiale broeikaseffect. Met alle financiële gevolgen van dien. Nee, niks verwonderlijk dat Gooise mannen klappen uitdelen. Daarmee geven ze duidelijk aan dat het tijd voor bezinning is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.