Doorgaan naar hoofdcontent

Voetballen Breien.


Mijn vrouw vindt het gek dat ik het boek 'Kerstballen Breien' voor mezelf gekocht heb. 'Je kunt niet eens breien', riep ze mij toe. En zij voegde er bij wijze van scheldwoord een geaardheid aan toe, dat ik hier niet zal herhalen om ons homofiele bevolkingsdeel niet onnodig te kwetsen.
Ik zei mijn vrouw dat ik breien kon leren. Maar dat geloofde ze niet. Ik heb met mijn twee linkerhanden meer kapot gemaakt dan gebreid, weet ze. Hoe dan ook, de cover van het boek intrigeerde mij direct. Ik zag het boek in een boekwinkel in Velp en dacht eigenlijk dat de twee mannen op de cover twee plaatselijke dorpsgekken waren die iedereen in Velp kende als de 'ballenbreiers'. Maar zo was het niet. De mannen zijn twee Noren die al maandenlang op Europese tour zijn met hun ballenbreierij. Ze geven workshops in boekwinkels, winkelcentra en bij businessclubs. Ze treden op in televisieshows. Ze breien kerstballen in leuke Noorse patronen. Niet meer. Niet minder. Maar wel goed genoeg om Europa aan je voeten te krijgen. En ik voorspel dat deze hele ballenbreierij nog maar aan het begin staat van zijn populariteit. Dit balletje zal nog harder gaan rollen en als één grote gebreide sneeuwbal de wereld veroveren. En ik ga daarop inhaken (mooie woordspeling in deze context) met een eigen workshop. De workshop Voetballen Breien. Ik laat u uiteraard weten wanneer deze gaat plaatsvinden. Zal waarschijnlijk zo rond het EK Voetbal 2012 in juni zijn...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.