Doorgaan naar hoofdcontent

Niets nieuws.

2012 Is begonnen. Het einde van 2011 was teleurstellend. Zoals bijna elk einde teleurstelt. Even dacht ik nog dat Youp mijn avond zou opleuken, maar dat was niet het geval. Youp is over de datum. Net zoals Paul dat is. En Matthijs het enigszins begint te worden. Ook Hans Liberg die vanochtend het begin van het nieuwe jaar probeerde goed te maken, kan bijgezet worden in het nog te openen Cabaret Museum. En dan zet ik gelijk in de nog beschikbare zaal 'Ouwe Orkesten' de hele Wiener Philharmoniker erbij, omdat deze club grijze dakduiven elk jaar dezelfde moppies speelt, terwijl je toch anders mag verwachten als je met een nieuwe dirigent en een volstrekt andere bezetting op het podium staat. Bovendien kwamen die blommen ook weer uit Holland. Waarom niet een keer bananen uit Angola, palmbladeren uit Westelijk Samoa of schelpenzand van de Salomonseilanden?
Even terug naar Youp. Zijn handgebaartje 'tsjakka' dat hij tien jaar geleden introduceerde, was ook in deze show weer volop aanwezig. Zijn met beide handen aanraken van zijn brilpoten ook. Plus een grappig bedoeld Gronings accentje. En een imitatie van een Gooise bankier uiteraard. En gespeeld bewogen doen over een uitgeprocedeerd asielzoekertje, is gaan voor makkelijke bijval van je publiek. Iedereen spreekt er immers schande van dat dit het Nederland is waarin we moeten wonen. Tot zover niets nieuws bij Youp. Nou ja, Emmy Verhey misschien dan. Al is die ook al zo oud als haar Stradivarius.
En neem Paul. Denkt origineel te zijn door gasten in de vla, chocolade of andere prut onder te dompelen. Terwijl mijn kinderen tien jaar terug al naar een kinderprogramma keken waar het summum van lachen de snotdouche was. En wie kent niet de ooit hilarische soepkom van Brandsteder? In 2011, op de drempel naar '12, mag je toch meer originaliteit verwachten van De Leeuw? Oude wijn in nieuwe zakken, het schijnt niet anders te kunnen op oudejaarsavond en zelfs op nieuwjaarsochtend.
Nee, dan Beau. Die was net zoals de anderen beneden alle peil. Alleen was het voor hém de eerste keer dat hij dit kunstje deed. In dat licht heb ik veel bewondering voor deze gast. Al hoop ik wel dat-ie nou niet denkt dat heel Nederland volgend jaar op hem zit te wachten...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.