Doorgaan naar hoofdcontent

NIEUW: de Ophoogdoos.

Uit recent onderzoek, uitgevoerd door één van 's wereld meest geciteerde tijdschriften The EcoTrivialist, is gebleken dat zeker 1 op de 10 pakken printpapier (10%!) binnen de zakelijke omgeving de printer nooit zal bereiken.
Tien procent van de totale printpapiervoorraad wordt namelijk niet gebruikt voor printen of scannen, maar dient op de kantoorvloer als 'beeldschermophoger'. De ongeopende en niet specifiek voor dit doel bedoelde pakken printpapier, worden onder het beeldscherm gestapeld, om zo het beeldscherm op de gewenste hoogte te krijgen van de gebruiker.
Dit gebeurt op mondiale schaal en is niet gebonden aan welke lands- of bedrijfscultuur dan ook, zo is uit het onderzoek komen vast te staan.

Het vooraanstaande magazine begrootte de totale schade die het gevolg is van dit 'ophoogfenomeen' binnen wereldwijde kantoren op zeker 500 miljard euro, wat ongeveer 10%(!) is van de totale wereldomzet in printpapier. Over een mogelijk negatieve milieubelastende werking, voortkomend uit het gedrag van vele miljoenen, elkaar na-apende, medewerkers over de hele wereld, liet de publicatie zich niet uit. Het Europees Parlement, alsmede de United Nations en het World Wildlife Found, hebben inmiddels onderzoeken ingesteld inzake deze kwestie en de gevolgen die het mogelijk zou kunnen hebben in het licht van de algehele opwarming van de aarde.

Formatie Schipper, het creatieve bureau uit Hilversum, introduceerde inmiddels als alternatief voor de verkwanselde pakken printpapier, de zogenaamde 'Ophoogdoos'; een stevige en geheel lege kartonnen doos die er aan de buitenkant uit ziet als een pak printpapier.
Volgens Formatie Schipper scheelt de Ophoogdoos een substantiëel deel in de totale ophoogkosten, die binnen een middelgroot concern jaarlijks al snel kan oplopen tot circa € 45,- per medewerker. Doordat de gepatenteerde Ophoogdoos een identieke uitstraling heeft als een doorsnee pak printpapier en exact dezelfde ophogende werking garandeert, ervaren medewerkers hetzelfde effect als bij een pak echt printpapier en ondervinden zij niet of nauwelijks conversie-problemen tijdens implementatie van de Ophoogdoos op de werkvloer.

Bron: The EcoTrivialist, january 2012.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.