Doorgaan naar hoofdcontent

Prins Carnaval.

Door alle commotie rondom het prinselijk ski-ongeval, was de carnaval er voor mij bijna ingeschoten. 'Weet je wel dat het vandaag de laatste carnavalsdag is?' stoot mijn vrouw mij vanmorgen in bed wakker. Potverdikke, ze heeft gelijk! Nog één dagje maar. En dan is het onder de grote rivieren weer even saai als altijd. Wat te doen? M'n tasje pakken met mijn gekke neus, bril en pet en in gezwinde spoed offpiste afdalen richting de Kruikenzeikers?
Of toch maar thuis afwachten tot we meer weten en de carnaval de carnaval laten, wetend dat-ie volgend jaar hoogstwaarschijnlijk geprolongeerd wordt?
Mijn twijfel is groot: wordt het de Prins of wordt het Carnaval? Piëteit of Festiviteit? Eerbied of Feestlied? Thuis met een kop thee afwachten op de bank of in het zuiden feesten en aan de drank? Een moeilijke keuze, zoveel is duidelijk.
Gelukkig kom ik bij het uitlaten van mijn hond een buurvrouw tegen die ik confronteer met mijn dilemma. Als iemand van boven de grote rivieren heeft zij, getuige haar antwoord, duidelijk niet veel kaas gegeten van het zuidelijke feestje. 'Ik zou juist wel gaan als ik jou was', adviseert zij mij met klem, 'en als je Prins Carnaval ziet, hem persoonlijk sterkte wensen met zijn broer.'
Ik knik en probeer mij te herinneren waar ik mijn tasje met mijn gekke neus, bril en pet heb opgeborgen. Zal ik voor de zekerheid mijn piepertje meenemen voor het geval ik ladderzat bedolven raak in het feestgedruis en ze me moeten uitgraven uit een kluwen mede-feestvierders?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.