Zo leven we in zekere rondjes zonder twijfels. Net zoals de vorige keer kiezen we iets dat in feite geen keuze is; het is een herbeleven van. En als we dan in dat restaurant zijn, kiezen we, na net zo lang als de vorige keer naar de kaart gekeken te hebben, hetzelfde gerecht als toen. Doet u mij maar de pannenkoek met stroop, zeggen we steevast, terwijl wij in het pannenkoeken-restaurant zijn dat om zijn 82 variaties bekend staat. En als we op die zelfde vakantiebestemming zijn, na vooraf alle vakantie-websites doorzocht te hebben, doen we dezelfde dingen als toen. En als we diezelfde nieuwe auto kopen (ja, wel het nieuwe model), nadat we heel veel showrooms van vreemde merken zijn binnen gelopen, maken we de eerste dag met diezelfde auto hetzelfde proefritje als toen. Herbeleven vinden mensen comfortabel en gemakkelijk. Het Feest van de Herkenning is zelfs baby's en kleuters niet onbekend. Steeds hetzelfde geluidje, hetzelfde kiekeboe-grapje, hetzelfde verstop-spelletje, ze vinden het heerlijk. Het is allemaal zoveel makkelijker dan geconfronteerd worden met onverwachte nieuwe dingen. Zoals een menukaart die je niet kent. Een camping waar je het winkeltje moet zoeken. Een auto waarbij je niet direct weet waar de bediening van de achterruitwisser zit. Een spel waarvan je de spelregels nog moet lezen. Allemaal lastige dingen die tijd en extra inspanning vragen. Een beetje slimme marketeer maakt gebruik van dit gegeven. Als je weet dat heel veel klanten voor het 'ouwe vertrouwde dat ze al kennen' kiezen, moet je ze die vertrouwde worst in grote mate voorhouden. Niet te veel nieuwe worst met vreemde nieuwe smaakjes, nee, de bekende worst. Die verkoopt het beste! Dat weet de HEMA al jaren. Zekerheid kent geen twijfel. Helemaal in onzekere tijden.
Zo leven we in zekere rondjes zonder twijfels. Net zoals de vorige keer kiezen we iets dat in feite geen keuze is; het is een herbeleven van. En als we dan in dat restaurant zijn, kiezen we, na net zo lang als de vorige keer naar de kaart gekeken te hebben, hetzelfde gerecht als toen. Doet u mij maar de pannenkoek met stroop, zeggen we steevast, terwijl wij in het pannenkoeken-restaurant zijn dat om zijn 82 variaties bekend staat. En als we op die zelfde vakantiebestemming zijn, na vooraf alle vakantie-websites doorzocht te hebben, doen we dezelfde dingen als toen. En als we diezelfde nieuwe auto kopen (ja, wel het nieuwe model), nadat we heel veel showrooms van vreemde merken zijn binnen gelopen, maken we de eerste dag met diezelfde auto hetzelfde proefritje als toen. Herbeleven vinden mensen comfortabel en gemakkelijk. Het Feest van de Herkenning is zelfs baby's en kleuters niet onbekend. Steeds hetzelfde geluidje, hetzelfde kiekeboe-grapje, hetzelfde verstop-spelletje, ze vinden het heerlijk. Het is allemaal zoveel makkelijker dan geconfronteerd worden met onverwachte nieuwe dingen. Zoals een menukaart die je niet kent. Een camping waar je het winkeltje moet zoeken. Een auto waarbij je niet direct weet waar de bediening van de achterruitwisser zit. Een spel waarvan je de spelregels nog moet lezen. Allemaal lastige dingen die tijd en extra inspanning vragen. Een beetje slimme marketeer maakt gebruik van dit gegeven. Als je weet dat heel veel klanten voor het 'ouwe vertrouwde dat ze al kennen' kiezen, moet je ze die vertrouwde worst in grote mate voorhouden. Niet te veel nieuwe worst met vreemde nieuwe smaakjes, nee, de bekende worst. Die verkoopt het beste! Dat weet de HEMA al jaren. Zekerheid kent geen twijfel. Helemaal in onzekere tijden.
Reacties