Doorgaan naar hoofdcontent

De beste van 18.

















Vandaag werd Ronald Koeman, trainer van Feyenoord, gekozen tot Beste Trainer van het Jaar. Hij kreeg daar de Rinus Michels Award voor. Ik vroeg mij af bij het lezen van de omschrijving 'Beste Trainer van het Jaar', binnen welke context je zoiets moet zien. De Beste Trainer van het Jaar van wat? Van de regio Rotterdam? Van alle trainers met een blond kuifje en sproeten? Van alle trainers die oud-voetballers zijn? Van alle trainers die meer dan 8 ton per jaar verdienen?

Geen idee welke trainers allemaal meedingen bij deze verkiezing en wat de beoordelingscriteria zijn geweest. Het zal toch niet waar zijn dat het hier de verkiezing betreft van louter trainers van Nederlandse Eredivisie-elftallen? Dat zijn er zegge en schrijve 18! Is Ronald Koeman de beste geworden van 17 andere trainers? En hoezo de beste? Op welk gebied de beste? Is Feyenoord landskampioen geworden of zo? Europees kampioen? De minste tegengoals? Ik kan het mij niet herinneren.
En moet je, als je de beste van slechts 17 andere trainers bent geworden, uitgebreid op TV en in kranten verschijnen met een bokaal in je handen alsof je zojuist de Zilvervloot hebt binnengehaald? In een heel voetbalseizoen de beste zijn van 17 andere VMBO-ers, is dat wat? Ik gaf vroeger op de middelbare school in nog geen 45 minuten in een krap bemeten gymzaaltje met gemak 29 klasgenootjes het nakijken tijdens het apenkooien. Toegegeven, de helft daarvan bestond uit meisjes, maar toch. Ben ik ooit uitgeroepen tot Beste Apekooier van het Jaar? Heb ik ooit in de krant gestaan met de Rinus Apekooi Award? Nee, dan Gert-Jan Verbeek van AZ. Die was net als Ronald genomineerd, maar was zo'n vent om te laten weten de Award niet te willen. Kijk, dan ben je een vent. Wie wil er nou winnen van 17 anderen. Alleen Frank de Boer toch?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.