De Kamer van Koophandel hield afgelopen kwartaal een peiling onder haar leden met het thema 'De regio uit de dip'. Hierbij kwam naar voren dat veel ondernemers gunstige vooruitzichten voor hun bedrijf zien. Ondernemers geloven door innovatie en verbeteringen in het eigen bedrijf verder uit de economische dip te kunnen komen. Zij denken te kunnen groeien door meer acquisitie en reclame, innovatie en het verbeteren van de organisatie van het eigen bedrijf. Tot zo ver het krantenartikel.
Klinkt best positief allemaal. Wat een vertrouwen!
En wat een visie vooral van die ondernemers.
Maar helaas... het blijkt maar weer eens dat veel ondernemers maar wat voor de vuist weg zeggen en er de ballen verstand van hebben. De ballen verstand van economie. Van innoveren. En al helemaal niet van 'uit een dip komen'. En niet van reclame maken.
En de meeste ondernemers lukt het al helemaal niet hun eigen bedrijf te verbeteren zodat ze uit de economische dip komen...
Het artikel waaruit ik namelijk citeer, dateert van december 2004.
Die visionaire en goed gemutste ondernemers van toen, zouden ze nog bestaan?
Of zijn ze in hun positivisme innoverend, acquisitieplegend en reclamemakend ten onder gegaan?
Tot slot nog uit hetzelfde artikel deze: "We moeten elkaar de dip niet meer aanpraten en het geld van de consument moet weer gaan rollen", aldus veel ondernemers. Het staat er echt. En ik hoorde - acht jaar na dato - vanmiddag op Radio 1 Diederik Samson hetzelfde zeggen. Met dezelfde overtuiging. Met dezelfde vooruitziende blik ben ik bang, die, net zoals mijn krantenartikel, over acht jaar weer heel erg vergeeld en achterhaald zal zijn.
Reacties