Doorgaan naar hoofdcontent

Ondernemer positief over toekomst.


Ik citeer uit een krantenartikeltje dat ik recent tegenkwam:

De Kamer van Koophandel hield afgelopen kwartaal een peiling onder haar leden met het thema 'De regio uit de dip'. Hierbij kwam naar voren dat veel ondernemers gunstige vooruitzichten voor hun bedrijf zien. Ondernemers geloven door innovatie en verbeteringen in het eigen bedrijf verder uit de economische dip te kunnen komen. Zij denken te kunnen groeien door meer acquisitie en reclame, innovatie en het verbeteren van de organisatie van het eigen bedrijf. Tot zo ver het krantenartikel.

Klinkt best positief allemaal. Wat een vertrouwen!
En wat een visie vooral van die ondernemers.
Maar helaas... het blijkt maar weer eens dat veel ondernemers maar wat voor de vuist weg zeggen en er de ballen verstand van hebben. De ballen verstand van economie. Van innoveren. En al helemaal niet van 'uit een dip komen'. En niet van reclame maken.
En de meeste ondernemers lukt het al helemaal niet hun eigen bedrijf te verbeteren zodat ze uit de economische dip komen...

Het artikel waaruit ik namelijk citeer, dateert van december 2004.
Die visionaire en goed gemutste ondernemers van toen, zouden ze nog bestaan?
Of zijn ze in hun positivisme innoverend, acquisitieplegend en reclamemakend ten onder gegaan?
Tot slot nog uit hetzelfde artikel deze: "We moeten elkaar de dip niet meer aanpraten en het geld van de consument moet weer gaan rollen", aldus veel ondernemers. Het staat er echt. En ik hoorde - acht jaar na dato - vanmiddag op Radio 1 Diederik Samson hetzelfde zeggen. Met dezelfde overtuiging. Met dezelfde vooruitziende blik ben ik bang, die, net zoals mijn krantenartikel, over acht jaar weer heel erg vergeeld en achterhaald zal zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.