Doorgaan naar hoofdcontent

Oranje-napraat.



In toenemende mate neem ik de laatste dagen een groeiende kleurlawine waar. Geen winkel die nog zijn eigen huisstijlkleur voert. Alles moet in het oranje. Een kleurterreur die zich niet beperkt tot etalages; ook in folders en TV-commercials voert oranje de boventoon. Hamburgers en de paprika's in het versvak en chips en tompoucen in het schap doen vrolijk mee. Ik zag zelfs oranje bananen (al kunnen die ook over datum zijn geweest....).
En overal volop attributen en versierselen in de aanbieding, om ook mijzelf en mijn huis in het oranje te steken. Nu wacht ik met dat laatste nog heel even, gezien de twijfelachtige Oranje-resultaten van afgelopen week. Tegen Bayern ging het mis. En die waren een week daarvoor nog slechter dan Chelsea. En tegen de Bulgaren gingen we met 1-2 de yoghurt in. En die konden niet voetballen, zeiden de kenners vooraf.
Nee, eerst maar eens wat winnen met Oranje voordat deze jongen zijn buitenmuren oranje schildert en de binnenboel oranje behangt. Je moet er toch niet aan denken dat je voor een paar stevige grijpstuivers oranje-reut inslaat en we net zo snel uitgeblust zijn als het vredespijpje van Joan (die per slot ook Oranje verdedigde). Dat grapje kostte de gezamenlijke leden van de TROS overigens een slordige 2.5 ton (als het niet 3.5 ton is). Maar dan heb je ook wat. Een hoop stof tot napraten. Oranje-napraat. Volgend jaar weer! Ik weet nog elf hele sportieve jongens waarmee we een hele leuke act zouden kunnen doen. Iets met een bal. En allemaal in 't oranje. Met een tooi op. Ook oranje natuurlijk. En dan het Wilhelmus. Op de wijze van Olé, Olé. Is dat wat?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.