Doorgaan naar hoofdcontent

Doe de Website-Check!


Wie een etalage heeft, moet 'm onderhouden.
Af en toe moet je er iets anders in zetten wil je de aandacht van het passerend publiek blijven trekken.
Dat geldt ook voor een website. Ook een website moet regelmatig onderhouden en verfrist worden. En hoewel ik een hele simpele website heb, met een structuur van slechts 13 buttons en zonder toeters en bellen, kijk ik regelmatig naar mijn eigen site. Dan lees ik wat ik allang wist en kijk er - na enige tijd - toch altijd weer anders tegenaan.
En zo bedacht ik eergisteren toen ik mijn eigen website bekeek: o, ja... ik kan weer een paar nieuwe klanten aan mijn klantenpagina toevoegen. Zo gezegd, zo gedaan (zie: http://www.carlschipper.nl)
Dat zouden meer ondernemers moeten doen. Hun eigen site met regelmaat bekijken. Alsof ze 'm voor het eerst zien. Vooral ondernemers die ooit een website hebben laten bouwen die 'voor de komende vijf jaar klaar is', zouden minimaal tweemaandelijks een bezoek moeten brengen aan hun eigen online platform. Gewoon even lezen wat ze al weten en zich afvragen: is dit nog goed wat er staat? Actueel? Duidelijk? Compleet? Hoe vaak kom je ze niet tegen, nieuws-buttons waarachter geen woord nieuws schuilt? Of nieuws dat zijn maximale houdbaarheidsdatum al lang heeft overschreden. Foto's van medewerkers die al twee jaar ergens anders werken. Openingstijden Pasen 2011. De Nieuwe Collectie 2009. De laatste column van de baas geschreven in 2007. Onze nieuwe projecten in 2010.
Mijn advies: bekijk je eigen website wat vaker en doe met regelmaat de Website-Check. En ben je er zelf niet goed in (of heb je geen tijd), bel mij gerust en ik kijk met een kritisch oog met je mee.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.