Doorgaan naar hoofdcontent

Brainstorm op z'n Indiaans. Oef!


Onlangs werd ik gevraagd een creatieve brainstormsessie voor een klant vorm te geven en te begeleiden. Een uitdaging waaraan ik graag gehoor gaf. Dit was koren op mijn molen en het leverde een mooie cent op. Niets is leuker dan sturing geven aan een creatieve middag waar een storm waait van windkracht 10!
Ik wist dat er twaalf medewerkers van het bedrijf aan de grote vergadertafel zouden plaatsnemen. Stuk voor stuk hoger management dat ongetwijfeld allemaal zijn zegje zou willen doen. Luisteren is immers moeilijker dan praten, weet ik. Iedereen heeft altijd een mening over van alles en het is niet meer dan normaal dat je die mening ventileert. Wie alleen maar luistert, krijgt al snel van collega's een bijnaam opgespeld: De Luisteraar. Of nog erger: De Stille. Heb je ooit iemand ontmoet die zei dat hij 'luisteraar' was? En ken je de uitdrukking: 'hij is een begenadigd luisteraar'? Nee, spréker willen we zijn. Luisteren is niet stoer, spreken des te meer. En ook al is een meeting ruim een uur uitgelopen, er zijn altijd kornuiten die 'nog even iets willen zeggen'. Al was het maar om louter het belang van hun eigen aanwezigheid nogmaals te onderstrepen.
Ik wist: dat gaat mij die middag niet gebeuren! Ik ga ervoor zorgen dat de aanwezigen naar elkaar luisteren. Meer luisteren naar elkaar dan praten tegen elkaar. En... het is mij gelukt. Als er één aan het woord was, luisterden er elf. Altijd. Compleet stil. Zonder interrupties. Zonder zenuwachtig opgeheven vingertjes van 'mag ik nu eindelijk ook even wat zeggen'.
Hoe ik dat flikte? Ik deed niets. De Indiaanse praatstok die ik ooit eens op een rommelmarkt in Maastricht op de kop tikte, deed het. Ik sprak - voorafgaande aan de brainstormsessie - met de heren af, dat alleen degene die de praatstok in handen heeft, het woord voert. Net als bij een oude Indianenstam. En de rest luistert. Met volle aandacht en zonder een woord te zeggen. En als degene met de praatstok uitgesproken is, dan geeft hij 'm door aan iemand anders waarvan hij vermoedt dat diegene ook iets interessants kan zeggen over het onderwerp dat besproken wordt. Oef!...wat een brainstorm! Wat werd er naar elkaar geluisterd en wat kwamen er een ideeën bovenwaaien!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.