Doorgaan naar hoofdcontent

Vervelende afspraken.


Toen ik vier was, ben ik van mijn driewieler gevallen. Pal voor ons huis en nog paller op mijn hoofd. Een verkeerd liggende stoeptegel was de aanleiding en een hersenschudding was het gevolg. Ik heb een week rust moeten houden. En dat is best moeilijk voor een beweeglijk mannetje van vier.
Zo'n twee jaar later kreeg ik echt een bizar ongeluk. Ik reed op mijn step en kwam in botsing met - ja, waar zie je ze nog - een tandem. Zo ver ik kan nagaan is dit het enige ongeluk ter wereld, waarbij een jongetje op een step en twee mannen op een tandem met elkaar in botsing kwamen. Statistisch gezien is de kans groter dat een olifant dwars door een porseleinkast dendert, dan dat een step en een tandem elkaar op de openbare weg ontmoeten en crashen. Op die dubbelfiets zaten twee zware mannen die mij, tengere zesjarige, aanzienlijke schade toebrachten. Ik heb na dit incident vier weken lang de trap kontjesgewijs op en af moeten gaan.
Twee ongelukjes in mijn jeugd, waarvan ik vermoed dat ik er op gezette tijden nog last van heb. Ik lijd bij tijd en wijle namelijk aan het 'vervelende-afspraken-syndroom'. En dat kan best wel eens het gevolg zijn van deze bovengenoemde verkeersongevallen. Zo kan ik mij soms helemaal niet meer herinneren welke toezeggingen ik deed aan de mensen om mij heen. Jij zou toch de vaatwasser uitruimen? Mij naar de trein brengen? Het gras maaien? Afspraken die spontaan uit mijn geheugen gewist lijken te zijn. Typisch genoeg zijn het altijd vervelende afspraken die ik vergeet. Leuke afspraken vergeet ik nooit.
Zo vergat ik eergisteren bij de tandarts langs te gaan voor controle. Glad vergeten! Net zoals ik vergeten was de vuilnisbakken buiten te zetten. Gelukkig heb ik altijd een excuus in zo'n geval. Twee indrukwekkende incidenten op jonge leeftijd die toch een heel anders mens van mij gemaakt hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.