De techniek schrijdt voort. Bij de Olympische Spelen vier jaar geleden stonden Social Media nog in de kinderschoenen. Nu in Londen verwachten de internetaanbieders 60 GB per seconde nodig te hebben om alle berichten van de toeschouwers de wereld in te kunnen sturen. Iedereen is dus toeschouwer en reporter tegelijk. Meer foto's dan ooit zullen aan de wereld getoond worden. Meer verslagen dan ooit zullen gepost, getwitterd en op Facebook gezet worden. Iedereen is journalist, fotograaf en commentator. De wereld is in vergelijking met vier jaar geleden compleet veranderd. Had ik zelf vier jaar geleden ooit kunnen denken dat ik met een Smartphone in mijn hand, zittend in de zomerzon, een bericht als dit op mijn blog zou zetten?
Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...
Reacties