'Personal shopper?', vroeg ik met een omhoogdraaiende stem toen we kaartjes uitwisselden.
Ze knikte trots. Met een roodgelakte pinknagel krabte ze ostentatief een friemeltje toast, dat er helemaal niet zat, uit haar mondhoek. Ze vertelde mij, dat zij mensen die problemen met shoppen hadden begeleidde en adviseerde. 'Zijn die er dan'? was mijn reactie. Volgens haar plenty. 'Onderzoek wijst uit dat er circa 300.000 consumenten zijn met shopproblemen', zei ze. 'Omdat ze geen geld meer hebben om hun dagelijkse boodschappen te doen?', vroeg ik. Zij antwoordde dat het in dit geval ging om mensen die zeer goed bij kas zaten, maar steevast de verkeerde dingen kochten. 'Maar die kunnen ze dan toch ruilen?' opperde ik. Kortom, ons gesprek vlotte niet echt lekker. 'Shop jij veel?', vroeg zij mijn kant op, het antwoord al inschattend. Verwonderd keek ze naar de plek waar ik zo even nog stond. Ik was elders. Even overgeven.
Reacties