Doorgaan naar hoofdcontent

De 500+ van LinkedIn is waanzin!





Het is een ijzeren natuurwet: 
ieder mens heeft 6 vrienden. 
En zo'n 400 'vrienden'.

Volgens onderzoek verzamelt elk westers individu in zijn leven ongeveer hetzelfde aantal mensen om zich heen. Dat aantal wordt gevormd door het cumulatieve aantal mensen waarmee jij gedurende je leven in relatie staat. Het zijn de mensen die je 'kent'. Mensen die in jouw leven zijn langsgekomen. Noem ze relaties. Kennissen. Van mijn part 'vrienden'. Het zijn er ongeveer 400 in getal, zo is vastgesteld. En dat geldt voor elk mens. Voor jou en voor mij. Al ben je een bekende popster (of de onbekendste paukenslager van de plaatselijke fanfare), elk mens heeft die 400 mensen om zich heen. Let wel: in die 400 zijn je familierelaties niet meegerekend.

Per levensperiode echter, onderhoud je slechts met 10% daarvan, dus met circa 40 mensen, een actieve relatie. Deze 40 mensen spreek je met enige regelmaat, je mailt ze met dezelfde regelmaat, je communiceert onderling via social media en je hebt elkaars telefoonnummer zodat je, als het nodig is, elkaar kunt bellen. Maar let op: ook die 40 actieve relaties rouleren. Soms krijg je er een paar bij, soms lever je er een paar in. Echt veel meer actieve relaties dan die 40 zullen het - hoe we ons ook uitsloven op Facebook, Hyves, LinkedIn en andere social media - nóóit worden. Eenvoudigweg omdat er een natuurwet is, die zegt dat het zo niet werkt. En die natuurwet is zo oud als de mens zelf.

Van die 40 relaties tenslotte, zijn er maar 6 die je zou kunnen beschrijven als 'goeie vriend of vriendin'. Dat zijn de mensen die er zijn als je ze echt nodig hebt. Die je 's nachts kunt bellen. Bijvoorbeeld als je ziek bent. De mensen waar je kunt aankloppen als je zwaar in de shit zit. Of nog erger: als je dood gaat. In dat laatste geval dragen hoogstwaarschijnlijk die 6 echte vrienden samen jouw kist. Die dingen zijn namelijk zó ontworpen dat er precies 6 mensen onder passen terwijl jij bovenin ligt.
Van de rest van de mensen die je kent, zeg zo'n 394 passanten, komen er hooguit een handjevol op je begrafenis. Uit piëteit voor de nabestaanden. Of uit pure nieuwsgierigheid om te kijken wie er nog meer zijn bij jouw afscheid.

Dit onderzoek waaruit ik hier delen met vrije hand geciteerd heb, is getiteld The Anatomy of Modern Friendship en is door LinkedIn ooit gebruikt als basis voor haar 500+ filosofie. LinkedIn legt hiermee de lat bewust 100 mensen hoger dan het gemiddeld haalbare van 400 en wil op deze manier mensen aanjagen meer, nóg meer relaties c.q. 'vrienden' te verzamelen. En aan die onnatuurlijke en onzinnige jacht doen we allemaal maar al te graag mee. Schiet ze allemaal!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Tijd

Als ik 's morgens met de hond loop, zie ik een zwarte auto door de straat rijden. Er zitten twee in het zwartgeklede mannen in. Ik zie het meteen; dat belooft weinig goeds. De auto rijdt zacht. De mannen zijn duidelijk op zoek naar het juiste adres. Voor een huis in de buurt stoppen ze. Ik mompel in mijzelf 'Kees zal toch niet...'. De éne man in het zwart stapt uit en loopt richting voordeur. Als hij met zijn hand naar de voordeurbel reikt, zie ik opeens de man in de auto wenken. De man die buiten staat loopt zonder aangebeld te hebben naar de auto terug. 'Ze hebben gebeld', hoor ik als ik de auto passeer zijn collega zeggen. 'We moeten op nummer 78 zijn'. Als ik voorbij het huis van Kees loop, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Kees vandaag enorme mazzel heeft gehad.

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...