Doorgaan naar hoofdcontent

Waar in een groot dorp klein kan zijn.


Vandaag, 22 november 2012 is officieel de Amaliatunnel in Hilversum in gebruik genomen. Een gat in de grond gelegen aan het Oostereind, kruispunt Soestdijkerstraatweg. Met de ingang aan deze en de uitgang aan gene zijde, zoals dat je dat vaker ziet bij een tunnel. Een langgerekt gat dat teveel miljoen euro heeft gekost, heb ik mij laten vertellen. Dat wat betreft de kosten. 
Nu de baten. De komende weken gaan we zien en beleven wat deze ondergrondse en van Belgisch hardsteen voorziene corridor het dorp Hilversum werkelijk gaat opleveren. Zal het een boost geven aan onze plaatselijke economie? Komen wij hiermee hoog in de ranglijst van Mooiste Tunnel Ooit Gegraven? Zullen we sneller van A naar B komen? Droger zeker, zoveel staat vast.
Of gaan de miljoenen euro's in deze luxueuze afvoerput straks 'down the drain' en staan we bij het eerstvolgende spoorovergangetje 500 meter verderop gewoon weer te wachten zoals we vroeger deden in dit tuindorp? We zullen het zien. 
Het begin, de feestelijke opening, belooft in elk geval niet veel goeds. Het was een openingsfeestje met het allooi van een boerenbruiloft. De Mediastad Hilversum volstrekt onwaardig! Compleet met amateuristische optredens van te oude mannen in rare pakken, speciaal ingehuurde oldtimers die niet vooruit te branden waren, sprekers die liever over zichzelf spraken dan over de tunnel, vuurwerk waarvoor de plaatselijke Chinees zich zou dood schamen en met een burgervader die ergens achteraf (met zijn handen in zijn zakken) in gesprek stond met een buurtgenoot, terwijl de officiële openingsceremonie plaatsvond. Waar in kan een groot dorp klein zijn, vraag je je af. Heerlijk dat we metropole ambities hebben, maar deze broek is - volgens mij - Hilversum een maatje te groot (en zeker te duur).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.