Afgelopen zaterdag was het weer zo ver. De Intocht. Sinds mijn jeugd vind ik dat een spannende dag. Eigenlijk een te spannende dag. Kon ik er net niet bij hebben met die crisis. Er is al spanning genoeg in de winkelstraten. Sinterklaas en zijn Pieterbazen hoeven die spanning wat mij betreft niet te verhogen.
De makelaars moeten momenteel posters met Te Huur bijdrukken, want de éne na de andere winkelier delft het onderspit. Winkeldeuren sluiten, rolluiken worden voorgoed neergelaten. Centra worden spookgebieden. Leegstand, stilstand en stilte voeren de boventoon in winkelgebieden. En we staan erbij en kijken ernaar. Ondertussen bestellen we onze schoenen, onze boeken, onze broeken en onze Sinterklaas-cadeaus en-masse op het internet. Lekker makkelijk. Dank je Sintnieklaasje! En met de groeten van Zwarte Piet!
Al schijn je dat 'Zwarte' tegenwoordig niet meer te mogen zeggen. Het is nu gewoon Piet. En dat hij zwart is doet er niet toe. Nee, dat zeg ik verkeerd: dat maakt geen verschil, moet ik zeggen. En daarmee is alweer een belangrijke kleurnuance uit onze taal verloren gegaan, lijkt mij. Nee, kleurrijker wordt het voorlopig niet. En al helemaal niet in de Nederlandse winkelcentra. Daar regeert schraalhans. Tijd voor actie. Retailers der Lage Landen Verenigt U! Maak het weer leuk in de winkelstraten. Maak het aantrekkelijker dan op het internet. Wij, de consument, willen ruiken, proeven, beleven, ervaren, voelen. En daarin bent u beter dan al uw collega-internetaanbieders. Grijp die kans! Voordat ook uw entree er uit ziet als op bovenstaande foto...
Reacties