Doorgaan naar hoofdcontent

Diep zinken (deel 2)


Denk je dat je alles gehad hebt tijdens zo'n jaar, blijkt het dat het altijd nog gekker kan. Hoorde ik gisterochtend op TV de burgemeester van Amsterdam nog vertellen dat het aantal overvallen drastisch gedaald is in 2012, 's middags meldt het landelijke suffertje De Telegraaf dat er in Utrecht een kinderboerderij is overvallen. Een kinderboerderij! 
Stel je bent een boef. En je zit zonder geld. Dus denk je: ik moet een overval plegen om aan geld te komen. Vervolgens denk je: waar zal ik dat doen? En dan heb je - sodeju - een déjà vu. 
Je denkt aan je gelukkige jeugdjaren toen je, aan de hand van je vader en je moeder, door de plaatselijke kinderboerderij liep. Dat je de grote, grijze hangoor aaide. Dat je samen met je vader het geluid van de kippetjes na-tokkelde. En dat je vader je hoog optilde bij het geitenhok, zodat jij die ene grote geit met die sik beter kon zien. 
Dat is het, denk je! De kinderboerderij! Die ga ik overvallen! Jeugdsentiment maakt zich van je meester. Dit wordt veel leuker dan een juwelier overvallen met al die saaie dure juwelen. Veel spannender dan bij een tankstation de medewerkers de stuipen op het lijf jagen. Ik maak er op de kinderboerderij één grote beestenboel van.
En voor je het weet eis je als dertigjarige gestoorde die de weg is kwijtgeraakt gedurende zijn jonge leven, gewapend het geld uit de kassa van de kinderboerderij op. 'Snel! Geld!', roep je. 'En anders schiet ik die cavia aan flarden', schreeuw je als extra dreigement. En dan richt je je loop op Knorretje, het 16-jarige hangbuikzwijntje. Je laat je pistool door. En je kijkt op je stoerst. Maar je durft niet te schieten. Want je bent een enorme klootzak. En eigenlijk ben je gek op dieren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Tijd

Als ik 's morgens met de hond loop, zie ik een zwarte auto door de straat rijden. Er zitten twee in het zwartgeklede mannen in. Ik zie het meteen; dat belooft weinig goeds. De auto rijdt zacht. De mannen zijn duidelijk op zoek naar het juiste adres. Voor een huis in de buurt stoppen ze. Ik mompel in mijzelf 'Kees zal toch niet...'. De éne man in het zwart stapt uit en loopt richting voordeur. Als hij met zijn hand naar de voordeurbel reikt, zie ik opeens de man in de auto wenken. De man die buiten staat loopt zonder aangebeld te hebben naar de auto terug. 'Ze hebben gebeld', hoor ik als ik de auto passeer zijn collega zeggen. 'We moeten op nummer 78 zijn'. Als ik voorbij het huis van Kees loop, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Kees vandaag enorme mazzel heeft gehad.

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...