Doorgaan naar hoofdcontent

Sint volgend jaar op solotour...


Elk jaar rond deze tijd, en nu dus ook weer, gaan er stemmen op in Nederland die zeggen dat het tijd is om afscheid te nemen van Zwarte Piet. Het concept van een feodale ouwe baas van adel die een zwart knechtje het vuile werk voor hem laat opknappen, is niet meer van deze tijd, zo zegt men. 
Waar sommigen slechts het voorvoegsel 'Zwarte' willen afschaffen, anderen het zwarte gezicht willen inruilen voor 'een zwarte veeg', gaan radicalere geesten nog verder. Sint kan volgend jaar alleen het dak op, opperen zij.
Als ervaringsdeskundige heb ik natuurlijk ook een mening. 
Ik ben zowel knecht pieterman als goedheiligman geweest. Beide functies heb ik diverse jaren achtereen onbezoldigd mogen vervullen op uiteenlopende podia voor een al even uiteenlopend publiek. En beide rollen vervulde ik met evenveel plezier. Al wil ik de Zwarte Piet-maquilage aanmerken als iets te water-resistent. Iets dat je eigenlijk pas drie dagen na je optreden opvalt als je je neus snuit of in je oor peutert. Maar dit terzijde. Overigens is dit laatste geen reden om gelijk afscheid te nemen van het fenomeen Zwarte Piet. Trouwens, als we dat wel zouden doen, wat doen we dan met al onze liedjes? Sinterklaasje kom maar binnen met je PIEP? Zijn PIEP staat te lachen en roept ons reeds toe? Nee, het is zoals in elk theater: de komiek heeft een aangever nodig om leuk te zijn. En die aangever - ook al is hij zwart als roet - verdient net zoveel applaus als de komiek zelf. Wit en zwart. Blank en gekleurd. Samen een duo. Samen één. Met 5 december en gewoon daarna het hele jaar door. Wie Zwarte Piet van het toneel wil laten verdwijnen, maakt van de Sint een zielige ouwe man op de solotour. Ja, die trekt volle zalen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.