Doorgaan naar hoofdcontent

Facebook = Voyeurbook


Facebook is het synoniem voor 'het ongegeneerd en heimelijk bekijken van privé-foto's en -informatie van je vrienden'. Dat woordje 'vrienden' moet trouwens tussen aanhalingstekens staan. Met vrienden namelijk, drink je bier en wijn, lach en huil je en heb je goede gesprekken aan tafel. Met 'vrienden' gluur je verstolen over en weer naar elkaars foto's. Voyeurbook zou dus eigenlijk een betere naam zijn voor Facebook.

Hoewel Facebook nog altijd groeit, voorzie ik voor eind 2014 een massaal afscheid van Facebook. Waarom ik dat denk? De eerste tekenen zijn er. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 volwassen Facebookers niet gelukkig wordt van Facebook. Alleen durven ze nog niet de definitieve afscheidsbrief naar Randy Zuckerberg te sturen in de angst om in een groot zwart gat te vallen. Tenslotte verdoen Facebookers een groot deel van hun tijd met Facebook; hoe gaan ze die zinnig invullen? Het is net als stoppen met roken. Als je stopt met roken, heb je tijd over en moet je oppassen dat je niet gaat drinken (ik spreek uit ervaring).

Wat maakt Facebookers ongelukkig? Welnu, Facebookers denken bijna allemaal dat andere Facebookers een leuker leven hebben dan zij. Terwijl jij zondagmiddag niet weet wat te doen (en dus gaat Facebooken) staan je 'vrienden' voor een weekend op de lange latten in Wintersberg. Zij wel. Met z'n allen uitbundig op de foto. Rode wangen en stoere skipakken. En jij zit thuis te sufkutten achter je PC.

Mensen die Facebooken, zo is bovendien uit onderzoek gebleken, willen in grote mate aandacht van anderen. Voor jezelf Facebook je namelijk niet. Dan had je wel een Poesie Album gekocht met zo'n koperen slotje, zodat niemand erin kon kijken. Nee, dat doe je niet. Want je wilt juist gezien, gehoord en ge-liked worden. En dat is het volgende punt waarom Facebookers ongelukkig worden: ze liken wel anderen, in de hoop enige wederkerigheid bij de ander op te roepen, maar worden zelf, volgens eigen zeggen, te weinig ge-liked. En dat doet pijn. Niet populair zijn bij je vrienden is nooit leuk. Ook al zijn het maar 'vrienden'. Hoe lang nog laat jij je pijnigen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.