Doorgaan naar hoofdcontent

Het verhaal van de 3e poster...


Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de dreiging van het Duitse Nazi-rijk ook in Engeland voelbaar. De Britse regering wist al in het voorjaar van 1939 dat Engeland het zwaar te verduren zou krijgen. Gasaanvallen, bommen boven de stedelijke gebieden; de Engelsen zagen donkere wolken hangen.

Om de bevolking te waarschuwen - maar meer nog om iedereen een hart onder de riem te steken - liet de Engelse regering 5 miljoen 'op-pep-posters' drukken in drie verschillende varianten. 
De posters werden gratis uitgedeeld onder de Engelsen. Op de stations, in de metro, in kruidenierswinkels... overal werden ze verstrekt aan iedereen die ze wilde hebben. 

De 3e poster, die de slogan 'KEEP CALM AND CARRY ON' droeg, werd door de verslechterende oorlogsomstandigheden echter nooit verspreid. Deze poster bleef (in een oplage van 2,5 miljoen stuks) in een pakhuis opgeslagen, wachtend tot het mogelijke moment van distributie. Maar dat moment kwam nooit. Het pakhuis werd gebombardeerd en brandde tot de grond toe af. Geen Engelsman kreeg ooit de 3e poster in handen.

Totdat 50 jaar later een tweedehands boek te koop werd aangeboden aan de bekende boekwinkel Barter Books in Northumberland in Engeland. In dit boek werd een origineel exemplaar van de 3e poster aangetroffen! Waarschijnlijk het enige echte exemplaar dat bewaard is gebleven. De eigenaren van de boekwinkel, Stuart en Mary Manley, besloten het relikwie in te lijsten en op te hangen in hun winkel. En toen kwam het...

Klanten van over de hele wereld die de bekende boekwinkel sindsdien bezochten, vroegen of deze 3e poster te koop was. En telkens zeiden Stuart en Mary beleefd 'no sorry'. Totdat ze dachten: 'Ach, waarom ook niet? Ze probeerden de geestelijk vader van de 3e poster te achterhalen, maar kwamen niet verder dan de naam van de ambtenaar Waterfield. Ze besloten met alle respect voor de makers en de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, de 3e poster te herdrukken en brachten 'm alsnog onder de mensen.

Vandaag kreeg ik de 3e poster uit Engeland binnen per post. 
Hij is prachtig! Na bijna 75 jaar heeft de slogan nog niets aan kracht ingeboet.
KEEP CALM AND CARRY ON. 
Het is een advies dat ooit in barre tijden miljoenen mensen moed en vertrouwen had moeten geven. Toen kwam de boodschap nooit aan. Nu wel. Gewoon rustig blijven en doorgaan. Dat is nog altijd een prima remedie als het even tegenzit...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.