Doorgaan naar hoofdcontent

86% Van wereldbevolking haalt kennis van Google!

       

Ik weet het nog goed: op de dag van mijn zevende verjaardag had ik een fantastische ervaring. Ik realiseerde mij, op die specifieke dag in januari van het jaar 1965, dat dit de leeftijd was waarop ik eindelijk alles wist. Zo wist ik waar de baby's vandaan kwamen (dat had ik van mijn vriendjes gehoord toen we tijdens ons dagelijkse potje voetbal op het trapveldje voor ons huis vijf minuten rust namen). Ik wist dat je beter niet met je grote teen van je linkervoet al fietsend de dynamo van je fiets moest activeren (omdat je dan een ongelofelijke rotsmak zou maken, zoals mijn oudere zus was overkomen). Ik wist dat je rozen schuin moest afsnijden en met een beetje suiker of een zakje met spul op half lauw water moest zetten (dat had ik mijn moeder vaak genoeg zien doen). En ik wist dat je nooit je sigaret in de asbak van de auto moest uitmaken (omdat mijn vader daardoor bijna eens de fik in zijn Citroën DS had gezet). 
      Ik wist dus voor een zevenjarige best erg veel. Tenminste, dat vond ik toen zelf. Een prettig gevoel, moet ik bekennen. Maar sinds die tijd ben ik sterk aan het twijfelen geslagen of mijn intelligentie en mijn feitelijke kennis der dingen wel zo groot was als dat ik zelf toen vermoedde. Met de dag ben ik meer en meer gaan inzien - vooral naarmate ik vaker in contact kwam met mensen die meer wisten of iets anders wel wisten dat ik nog niet wist - dat ikzelf eigenlijk buitengewoon weinig wist. 
     En nu, zo'n 48 jaar later, ben ik op het punt aangekomen dat ik denk dat ik in feite helemaal niets weet. Niets, althans héél erg weinig van alles wat er op deze wereld te weten valt. Nagenoeg niets van fysica. Slechts een pietsie van wijn. Nauwelijk iets van sterrenkunde. Van filosofie? Een splinter. Van de samenstelling van wasverzachters al helemaal niets. Laat staan van het gebruik van pigmenten in de verfindustrie, van de fijne kneepjes van huidtransplantatie of van de vermeende geneeskrachtige werking van de Rode Zonnehoed. En ook niet van de oorzaken van oorsuizing. Niet van de aandrijving van koelventilatoren. Niets van... nou ja, feitelijk niets van eigenlijk heel erg veel. 
    En het zal me, nu ik er zo over nadenk en over schrijf, eigenlijk ook een worst wezen. Kennis mag dan, volgens het tegeltje, macht zijn, ik neem - net zoals 86% van de wereldbevolking - bij bijna alle vraagstukken in mijn leven mijn toevlucht tot Google. Al moet ik je eerlijk zeggen dat ik geen flauw benul heb hoe die techniek van die jongens werkt. Dat moet ik nog even googelen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.