Doorgaan naar hoofdcontent

De overschoen. Dat zouden meer heren moeten doen.


Hij is terug van nooit weggeweest. De overschoen (galoche in het Frans). 
Nooit weggeweest? hoor ik je denken. Je kunt je niet heugen dat je ooit iemand buiten met een overschoen hebt zien lopen, zeg je? Dan gaat daar spoedig verandering in komen, kan ik je beloven. De overschoen is helemaal terug!

De overschoen is bedoeld als buitengaatse bescherming van de 'gewone' nette herenschoen. Zodat die, veilig verholen in de buik van de overschoen, niet vies en nat kan worden en geen beschadigingen oploopt (mooi woord in dit geval). 

Nog nooit iemand met overschoenen aan gezien?
Oké, hij is wellicht de laatste decennia minder zichtbaar geweest in het alledaagse straatbeeld waar doordeweekse sneaker en gymp overheersen; maar let op!...in sommige delen van ons land - daar waar je nog wel eens een nette, gesoigneerde heer in driedeling grijs ziet kuieren met een courant onder zijn éne arm en een bosje ruikers voor zijn lief onder zijn andere, daar, ik moet toegeven: sporadisch, zie je zo nu en dan (als je geluk hebt en de schemering is nog niet ingevallen) nog wel eens een paar overschoenen in het wild. Meestal in keurige, afgepaste tred, bedekt zwart van kleur en mede daardoor zeer onopvallend. Maar goed: 't zijn overschoenen en elke gespotte overschoen kan mij met intense blijheid vervullen, omdat elke individuele confrontatie mij bevestigt dat de overschoen nog niet - zoals de dinosauriërs, de Exota en het Kodak-rolletje dat wel zijn - is uitgestorven.

Vanwaar mijn liefde voor de overschoen? Draag ik ze zelf? 
Schei uit zeg! Ik ben de opa van mijn grootvader niet. Ze zien mij aankomen met twee van die zwarte namaak-brogues over mijn schoenen. 'Hé Carl, nieuwe schoenen? Nee man, ik heb geld teveel, nou goed. En daarom draag ik  twee paar schoenen over elkaar.' 
Nee, ik hou van de overschoen zoals ik hou van de bolhoed, het gesteven boord (de vadermoordenaar), de pijp en de plusfour. Zoals ik hou van het vestzakhorloge, het gesoigneerde snorretje op de bovenlip, de monocle, het protserige pochet en de ivoren brillenkoker. Zoals ik hou van de grijze kniekous en van de choker met paisleymotief. Mij zul je er niet (meer) mee zien. Maar als ik iemand ontmoet die zo'n kledingstuk of attribuut met grandeur weet te dragen c.q. gebruiken, dan heb ik daar grote waardering voor. Chapeau voor de galoche! 

NB) Trouwens: voor de gedistingeerde overschoen zoals hierboven afgebeeld moet je aankloppen bij André van Zwartjes Schoenen in Amsterdam...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.