Doorgaan naar hoofdcontent

Fastfoodketen denkt leuk te zijn...


New York Pizza denkt leuk te zijn. 
In hun nieuwe TV-commercial voert de internationale pizza-boer een crash test dummy op. Zo'n ongelukspop in de vorm van een pizzakoerier. Voorstellende een stereotype jongen van zuidelijke afkomst, achttien jaar oud, gele outfit, dito helm en een vierkante pizzabak achterop z'n opgevoerde brommer. 

In de testhal zien we twee onderzoekers in witte jassen. En de testpop op een brommer. De voice-over vertelt ons dat het bij New York Pizza om veiligheid gaat, 'maar smaak is natuurlijk ook belangrijk'. 
De crash test dummy rijdt vervolgens (met topsnelheid zoals in de praktijk gebruikelijk is voor pizza-koeriers) tegen een betonnen muurtje dat 25 meter verderop gelegen is.
De schade laat zich raden. Van de brommer en de testpop is weinig heel. De twee onderzoekers controleren vervolgens de pizza op schade en concluderen met grote blijdschap dat deze nog puntgaaf is! Met een 'high five' sluiten zij af, terwijl wij als kijker in de voorgrond de ongelukkige namaak-pizzabezorger in een zeer vreemde houding zien liggen. 

Maar, geloof mij, die vreemde houding is helemaal niet zo vreemd.
De laatste vier jaar zijn er in mijn woonplaats meerdere pizzabezorgers in dergelijke positie aangetroffen. Eén tegen een lantaarnpaal, de ander onder een auto en nog zo wat varianten. De meesten op slag dood. Jonge gasten die zich te pletter reden op een rit naar een klant met honger die, al drie keer op zijn horloge had gekeken, waar zijn pizza Double Tasty bleef. Want snelheid is heel erg belangrijk in de pizza-business. Belangrijker dan smaak zelfs! De opdracht aan elke nieuwe pizzabezorger is dan ook: 'maakt niet hoe je er komt, als je er maar op tijd komt'. Boetes en sancties op 5 minuten te late bezorging zijn, zo heb ik mij laten vertellen, niet ongewoon binnen de pizzabranche. En voor 'langzame' bezorgers (die wél stoppen voor rood licht en zich aan de snelheid houden) is eigenlijk geen plek in de snelle wereld van de fastfood.

Des te schrijnender is het, dat je als pizzamerk dit onzinnige idee als uitgangspunt neemt voor je nieuwe TV-commercial. Hoe ver moet je afstaan van de dagelijkse realiteit? Hoe slecht moet je het verschil tussen 'leuk' en 'helemaal niet leuk' kunnen inschatten? Of komt het gewoon omdat je met te snelle reclamejongens werkt waar ook twee achttienjarige brommergastjes de creatieve dienst uitmaken en nog een 'retegaaf ideetje' hadden? 

Dat laatste heb ik overigens bedacht. 
De makers van dit reclamefilmpje zijn namelijk volwassen mannen die de 40 inmiddels gepasseerd zijn. Wellicht al vaders van achttienjarige zonen met brommers. En die zouden beter moeten weten...

Naschrift: ik ben geen profeet, maar ik durf te voorspellen dat deze anti-reclame TV-commercial binnenkort van de buis gehaald wordt. Door wie dan ook. Voortschrijdend inzicht, zullen we het maar noemen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.