Doorgaan naar hoofdcontent

WANNEER STOPT DIE ONZIN?



Met regelmaat kom je ze tegen op LinkedIn: 
die stompzinnige letterdiagrammen met daarboven de vraag gesteld
WELK WOORD ZIE JE HET EERST? 
Of in de internationale versie:
WHICH WORD DID YOU SEE FIRST?

Dat het zoekspelletje populair is bij internettende ambtenaren en bij 9-tot-5 medewerkers, dat blijkt aan de aantallen deelnemers. Het lijkt wel of elke LinkedIn-deelnemer die de lagere school heeft afgemaakt, zich geroepen voelt om via het wereldwijde web zijn of haar intelligente woordvondst wereldkundig te maken en te delen met zijn of haar relaties!

Zo lees ik dat Ahrend het woordje FUCK als eerste zag. 
Maaike ontdekte direct de lettercombinatie SMILE. 
En Henry zag BIG in één oogopslag.

In het geval van Ahrend is zijn woordvondst veelzeggend. Hij denkt de hele dag aan neuken. En Maaike? Dat is een onbedaarlijk lachebekje; maar dan in irritante zin. En Henry tenslotte, die heeft al jaren een eetobsessie. Logisch dat hij bij het zien van het letterdiagram direct koos voor BIG. 

Als het aan mij ligt (en dat ligt het in dit geval), gaan deze drie deelnemers niet door naar de volgende ronde. Waarmee ik bedoel dat ik ze per direct uit mijn LinkedIn-balboekje wip, omdat ze gewoonweg te dom zijn om van mijn relatienetwerk deel uit te mogen maken. 
BYE dus (stond er trouwens ook tussen...).

Nee, Ahrend, Maaike, Henry en al die 2.014 anderen die reageren op deze psychologische flauwekul... het eerste woord dat je zag stond pal voor je neus!
In het geval van de Nederlandstalige versie was het WELK en bij de Engelse variant stond het woord WHICH als eerste vermeld.
Is dat dan zo moeilijk? 
Voortaan eerst goed de opdracht lezen voordat je spontaan iets roeptoetert, ja?

Tot slot dan deze (om niet helemaal als azijnpisser over te komen):
HOE HEET KEIZER KAREL'S HOND?
Ik leg je de woorden in je mond...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Een hapje en een drankje...

Het is een heerlijke zin: wij nodigen u graag uit voor een hapje en een drankje. Hoe dikwijls heb ik die zin gelezen in uitnodigingen van zakelijke relaties? Hoe vaak schreven vrienden hem met zwierig handschrift in hun uitnodiging als er weer iets te vieren viel? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kan het Hollandser? Kan het afgepaster? Uitgekleder? Minimaler? Een feestje, een receptie, een bijeenkomst met altijd weer dat hapje en dat drankje. Zo netjes. Zo keurig. Zo benepen. Je ziet jezelf al bij binnenkomst twee bonnetjes in de hand gedrukt krijgen. Eén voor een hapje. Eén voor een drankje. Maak er een dolle boel van! Als ik de zin nu weer zo lees in een uitnodiging van een chique automerk, houden mijn ogen even halt en mijmer ik. Zouden de Grieken, die het, laten we eerlijk zijn, momenteel niet makkelijk hebben, dat ook schrijven in hun uitnodigingen naar elkaar. "Kom je naar mijn Souvlaki-Party? Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd." Ik denk het ni...

Veranderbang.

Hun aantal groeit excessief. Veranderbange consumenten. Mensen die liever niets doen dan dat ze veranderen. Veranderen van provider bijvoorbeeld. Van telecomaanbieder. Van abonnementstype. Van energieleverancier. Want voordat je het weet, heb je gedonder. Sterker: altijd heb je gedonder als je dit soort zaken verandert. Dat is de wet van Murphy. If there's any way they can do it wrong, they will. Een voorbeeld. Je gaat verhuizen en brengt UPC (of welke andere club dan ook) hiervan op tijd op de hoogte. Op de dag van je verhuizing zet je op je nieuwe adres je TV aan en ziet niks anders dan sneeuw. Na een telefoontje van ongeveer 28 minuten (dat je met je mobiel doet omdat je vaste lijn ook nog niet werkt) weet je meer: bij de provider is iets niet goed gegaan. Dat wist je overigens al voordat je het telefoontje deed. UPC weet niets van je verhuizing ('weet u wel zeker dat u het heeft doorgegeven aan ons?'), maar belooft je dat alles zo spoedig mogelijk wordt opgelost. ...
  Deze 9 regels werken. Ook in 2021. 'We leven in gekke tijden', hoor je mensen steeds vaker zeggen. Maar dat valt reuze mee. Heel veel zaken zijn onverkort van kracht en werken nog precies zoals vroeger.  H ier negen klassiekers die van alle tijden zijn. Ik noem ze de spelregels voor 2021. 1) Aandacht voor klanten verdient zichzelf altijd terug; 2) Beloof alleen dingen die je kunt nakomen; 3) Geef anderen de credits (ook al was jij de aanjager); 4) Wees eerlijk (o.a. tegen je baas, je collega's en tegen je klanten); 5) Wees blij als je het druk hebt (en stop met zeuren); 6) Benader anderen altijd zoals jijzelf benaderd wilt worden; 7) Stel vaker vragen in plaats van dat je antwoorden geeft; 8) Als je twijfelt of het niet weet, zeg het gewoon; 9) Neem beslissingen eerst met je hart en dan met je hoofd.